Trender i sociala medier

Trender sociala medier

Vad kommer försvinna och vad kommer vi se mer av 2019? Vi listar några av de viktigaste trenderna inom sociala medier – häng med!

Mer video mer live

Snyggaste videon vinner? Nja.. vi är nu ganska mättade av välproducerat innehåll och kommer troligtvis att få se ett uppsving av live-video. Som konsument vill vi ta del av innehåll som känns äkta och personligt.

Följare är inte hårdvaluta

Att räkna antalet följare verkar för många vara ett sätt att mäta sin framgång i sociala medier. Men då algoritmer stryper den organiska räckvidden blir följare alltmer överflödiga. En stor följarbas må se bra ut, men de exponeras nödvändigtvis inte för det du postar bara för att de är följer din sida. Fokusera istället på mätvärden som är viktiga för just din verksamhet.

Data är kung

Analys av data är och kommer att vara väsentlig för din framgång i sociala medier. Mät det som verkligen är viktigt för varumärket och kommunikationen. Vi kommer få se fler tredjeparts-lösningar för att kunna mäta kommunikationen i sin helhet och inte bara varje enstaka kanaler. Med pixlar installerade i det sociala kretsloppet kan vi pin-pointa kunden i köpresan och arbeta mer med skräddarsydda budskap.

Chatbotar och Robot-influencers 

Användningen av botar tillämpas allt flitigare i våra hem och på våra sociala plattformar. Detta är en följd av att vi blir allt mer automatiserade och kräver att få service när vi behöver det, oavsett tid på dygnet. Fler chat-botar och virtuella assistenter är att vänta.

Med allt mer avancerad A.I. är det inte förvånande att se att vi nu har robot-influencers (se @lilmiquela) Men riktigt intressant blir det först när A.I. börjar skapa innehåll baserat på egna erfarenheter.

Följ inte trenden för trenden skull

Gör du samma sak som alla andra blir konkurrensen väldigt hög. Att lägga en stor budget för dina Black Friday-annonser kan därför bli både dyrt och ointressant. Ska du prompt vara delaktigt i trender i sociala medier behöver du göra något annorlunda för att sticka ut.

Summering – Ge målgruppen incitament att hitta dig

Att personer aktivt kommer att leta efter ditt innehåll är en önskedröm. Du behöver fokusera på att ge målgruppen tydliga incitament att hitta dig. Gemensamt för samtliga trender i sociala medier är att du behöver fokusera på att:

  • skapa engagerande innehåll – gärna video
  • våga sticka ut och tänka annorlunda
  • analysera data och lära känna din målgrupp
  • mäta resultat för målsättningar som är viktiga för ditt varumärke

Läs även

Leadannonser på sociala medier

Leadannonser sociala medier

Önskar du att det fanns ett enklare sätt att komma i kontakt med potentiella kunder? Då kan leadannonser på sociala medier vara något för dig. Såhär kommer du igång med din första kampanj.

Välj rätt morot

Varför ska den potentiella kunden vilja dela med sig av sina kontaktuppgifter? Innan du börjar är det smart att fundera ut ett intressant erbjudande som verkligen lockar dina besökare till att dela med sig av sina uppgifter.

Skapa dina leadannonser

När du skapar en kampanj i Facebook Ads Manager eller LinkedIns kampanjverktyg väljer du målsättning: Leadgenerering.

Därefter säkerställer du att du har valt ut ditt målgruppssegment samt avsatt din önskade budget. När du skapar leadannonser kan du välja mellan följande annonsformat (som användarna ser i sitt flöde) ex bild eller videoannons.

Fånga intresset

Det första användarna ser i sina sociala flöden är antingen ett bild- eller videoinlägg som leder vidare till ett formulär. Därför är det viktigt att du verkligen fångar intresset snabbt. Utforma ett tydligt och engagerande budskap som får målgruppen att klicka sig vidare.

Utforma ditt formulär

Leadannonser sociala medier

Det fina i kråksången är att Facebook och LinkedIn automatiskt kommer fylla i användarnas uppgifter i ditt leadformulär. Detta förutsätter dock att användarna själva har delgett informationen när de har skapat sina konton. Försök därför att endast välja den information som du verkligen behöver för att ex bedöma kvaliteten av ditt lead samt för att kunna ta vidare kontakt.

Det är även viktigt att du laddar upp en url till din uppdaterade policy för hantering av personuppgifter. Även om användare helt frivilligt delar med sig av sina uppgifter är det viktigt att denne förstår hur du avser använda informationen. Transparens och fair play gynnar alla.

Skörda dina leads

Du kan när som helst under kampanjens gång hämta ut uppgifter om dina leads. Vill du sköta processen manuellt går du in på din annons och väljer Resultat. Uppgifterna till dina leads är nu redo att laddas ner. Det finns även stöd för att synka denna process med ditt CRM-system.

Leadannonser sociala medier


Förslag på vidare läsning

Saltå Kvarn – Helhetsfokus på kommunikation

Saltå Kvarn är ett varumärke som älskas av många. Vi har haft glädjen att arbeta tillsammans under många år med bla: förpackningsdesign, annonser, butiksmaterial, hemsida och sociala medier.

Den ekologiska pionjären

Saltå Kvarn är matföretaget som strävar efter att i alla led, från odling till matupplevelse, bidra till en bättre värld. Läs mer om deras ekologiska sortiment.


Vi på Järna Kommunikation är vassa på helheten. Helheten som syns består av strategi, koncept, design, foto och copy. Maskineriet bakom fixar vi lika bra. Vi står för webbutveckling, programmering, konvertering, annonsering och nätverksteknik.

Tillsammans skapar vi hållbara och lönsamma affärer. Läs mer om våra kundcase.

Frukostmöte 6/3: Trendspaning sociala medier

Cecilia Fagerlund - Trendspaning sociala medier

Sociala medier – Vad lämnar vi bakom oss 2018 och vad kommer vi att se mer av 2019? Följ med på en spännande trendspaning i sociala mediernas land tillsammans med Cecilia Fagerlund.

Cecilia är den duktiga konsult inom Järna Kommunikations nätverk som säkerställer att vi alltid levererar det mesta av det bästa. Den 6 mars ger hon svar på frågorna som alla undrar över:

  • Vad ska vi absolut inte fokusera på i sociala medier?
  • Är robot-influencers nästa stora sak?
  • Varför kommer succé-konceptet ”Black Friday” att dö ut?
  • Hur påverkar mätningen av skärmtid vår konsumtion av sociala kanaler?
  • Vilken kanal växte mest under 2018 och varför?
  • Hur konsumerar vi digitalt innehåll och vad beror det egentligen på?

Och sist men inte minst, kommer Facebook att dö ut?


Välkommen till frukostmöte: trendspaning sociala medier

Vi ses onsdagen den 6:e mars kl. 08:15-09:00 i Skillebyholm på restaurang Varma Kök*. Ekologisk frukost står framdukad från 08:00. Frukostmötet är kostnadsfritt.

*Varma Kök erbjuder 20% rabatt på sina förädlade produkter: syrad morot, surkål och kimchi (gäller endast i samband med frukostmötet).

Anmälan är stängd


Hitta hit:


Kolla även in

3 sociala mediahacks som räddar dagen

3 sociala media hacks som du måste kunna
sociala media hacks
Du har producerat det perfekta innehållet, allt är klart och du är redo att publicera din nästa sociala succé. Vad kan gå fel? Det finns faktiskt en hel del saker som kan krångla, men som tur är finns det enkla lösningar. Här kommer  3 sociala mediahacks som räddar dig ur knipan och ökar dina chanser att nå ut.

Kontrollera textmängd i bild

Problem: Visst är det lockande att producera inlägg med slagkraftiga budskap i bilden? Men, var försiktigt! För mycket text och Facebook kommer drastiskt att minska räckvidden för ditt annonserade innehåll, i värsta fall kan du inte köra annonsen överhuvudtaget.

Lösning: Du löser ditt problem genom att använda dig av Facebooks verktyg för textöverlagring. Du laddar upp din bild och Facebook meddelar om du behöver dra ner på textmängden i bilden. Smidigt va?!

Korrigera länk-cache

Problem: Du är redo att sprida ditt nya blogginlägg i dina digitala kanaler. När du klistrar in länken inser du att du har stavat fel i rubriken. Du ändrar din rubrik men upptäcker till din stora irritation att ditt inlägg vägrar att ändra sig, texten som visas i länken är fortfarande felstavad.

Lösning: Även denna gång kommer Facebooks egna verktyg väl till hands. Du löser problemet genom att använda dig av Facebooks Debugger. Klistra in din länk och klicka på Debug. Ska du posta på LinkedIn använder du istället Post Inspector. Voilà!

Boosta dina Instagraminlägg – På riktigt!

Problem: Du vill lägga en liten summa för att öka spridningen av ditt senaste inlägg på Instagram. När du gjort klart din annons upptäcker du att alla likes och kommentarer endast är synliga via en kopia av inlägget (märkt sponsrat innehåll).

Lösning: Nu kan du (äntligen) använda dig av Facebook Ads Manager för att sponsra dina Instagraminlägg på samma sätt som dina Facebookposter. I annonsnivå, välj Lägg till Instagramplacering klicka på Använd befintligt inlägg och leta upp din Instagrampost. Ta Da!

(mer…)