Grafisk profil

Alla företag har något de kan kalla en profil. De flesta har en logotype, eventuellt också visitkort, skyltar, brevpapper och förmodligen en hemsida. Det är viktigt att ett företags själ, känsla, budskap och uppfattning syns i profilen och att man låter en röd tråd vandra genom det man gör. Det skapar en helhet och ett förtroende.
Färgen är en del av valet i profilen. Det är t.ex. ingen slump att McDonalds och andra matkedjor använder sig av gult, rött och orange i både logotype och inredning. Dessa färger har visat sig spela på våra hungerskänslor och vi associerar direkt till mat. Blått däremot symboliserar trygghet.
Bilder har också en bärande del i en profil. Att behålla ett genomgående bildspråk är att rekommendera.

Jag fick i uppdrag att skapa en ny grafisk profil till Värna (före detta Svenska förbudet för Läkepedagogik och Socialterapi.)
Värna har åtta kärnvärden varav ett är – ”livets röda tråd.” Jag valde därför att använda mig av det och skapa en känsla runt tråden. Typsnittet byggde jag själv och där ville jag åstadkomma något som speglar det antroposofiska uttrycket. Efter lite bollande med ansvariga för verksamheten enades det om färgval och placering av texten. Därefter används nu deras nya grafiska profil flitigt och bland annat har hemsidan fått ett nytt utseende. www.varna.nu

Att skapa grafiska profiler är bland det roligaste jag vet. Det infinner sig lite av en förälskelsekänsla innan och när slutresultatet ska presenteras har jag oftast en stark kärlek till alstret. För mig är det äkta och vackert.

/Helen

Inspiration till kommunikation!

6500_140107027896_634027896_2548877_3162012_s

Hösten närmar sig och då organiserar och mobiliserar sig mitt sinne. Det planeras, inspireras och kreeras. Efter sommarens underbara lata dagar i solen längtar jag efter att få ta tag i nya projekt. När telefonen börjar ringa på lilla kontoret höjs energinivån och vi blir alla mer skärpta, glada och alerta. Sinnet ser massa möjligheter omkring sig. Så hör gärna av er om ni vill kommunisera mera, eller låta er inspireras. Eller bara vill undersöka era möjligheter. Vi är redo för höstens alla utmaningar. Vi finns här för er!

Rapport från Sweden Social Web Camp

Deltagarna på Sweden Social Web Camp

I helgen som gick var jag på Sween Social Web Camp på underbart vackra Tjärö nere i Blekinge skärgård.

Det hela började för min del på fredag morgon med två twittrande bussar fullastade med förväntansfulla camdeltagare som avgick från cityterminalen i Stockholm. Aldrig tidigare har jag åkt en buss där så många sladdar hängde från taken. Elutagen var fulla med grenkontakter för det var ju många laptops, iPhones och anda enheter som användes för att rapportera till omvärlden om detta viktiga skeende i svensk webbhistoria. Men det var inte bara hårdvara på bussen, det var såklart en plats för nya sociala möten.

Väl framme på på Tjärö, efter en liten tur genom skärgården med m/s Tjärö, var det dags att sätta upp tälten i ett stilla duggreg.  Det var campingliv som gällde för mig, jag bodde i ett stort militärtält tillsammans med folk från FENA. Sedan följde middag och välkomstsamling och en smula festande. Nog om det 🙂

Lördagen var solig och varm. Schemat fylles med spännande sessioner som det var riktigt svårt att välja bland. Mitt urval var:

Schemat där deltagarna bestämmer innehållet.

SSWC var en unconferens eller barcamp, alltså en tillställning där deltagarna tillsammans formar innehållet och bidrar med sin kunskap, mer avslappnat och deltagardrivet än en traditionell konferens. På bilden ser du schemat för lördagen som vi alla tillsammans skapade på plats. Ett helt A4 innebär en session på 40 min medan ett 1/2 A4 representerar en session på 20 min.  Det fanns 7-14 olika ämnen att välja på samtidigt. Många spännande presentationer och diskussionsgrupper!

Förutom alla sessioner så var för min del alla möten med spännande människor det absolut mes värdefulla med denna helgen. Stämningen var öppen och välkomnande och alla var taggade.

Ett skönt minne var när jag, efter alla uppfyllande sessioner på lördagen, ställde upp datorn på en stor sten mitt ute i naturen, kvällssolen sken över skärgårdsön och jag skypade (ringde videosamtal via datorn) hem till familjen för att säga godnatt till barnen. Kombinationen av vacker natur, festivalstämning och att få prata med mina underbara saknade barn. Ja, det måste ju vara den optimala upplevelsen av vad webben har givit för möjligheter till social samvaro.

SSWC i bilder:

Fler bilder från SSWC på Flick och här.

Mer från SSWC hittar du bland annat på:

Man kan alltid lära sig mer!

Jag hörde en gång ett talesätt som löd så här: ”Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler. Den platsen heter skola, dit vill jag aldrig mer.”

Precis vad jag kände när jag stod och sjöng studentsången för två år sedan. Skoltröttheten har nu förvandlats till kunskapstörstan – jag vill lära mig mer, utvecklas, inspireras. Därför börjar jag nu till hösten att studera Berghs School of Communications 2-åriga diplomutbildning reklam med inriktning på copywriting. Det ska bli SÅ KUL!

Men det innebär också att jag slutar här på Järna Kommunikation (med undantag för nyheterna på Värnas webbplats samt deras nyhetsmejl som jag även i fortsättningen kommer att sköta). Och självklart kommer jag (liksom ni förhoppningsvis redan gör) följa Järna Kommunikation-bloggen för att få nys om alla härliga, roliga, nya projekt med alla nuvarande och kommande etiska, ekologiska och närodlade kunder!

Tips: Berghs har en hel del intressanta och gratis frukostseminarier som jag vet att bl a Maria här på Järna Kommunikation brukar åka på då och då för att friska upp kunskapsförrådet och fylla på inspirationskällan. Man kan ju alltid lära sig mer!

Järna Kommunikation på Sweden Social Web Camp

Jag har bokat in mig på Sweden Social Web Camp som äger rum nu i helgen (21-23 aug)!

Sweden Social Web Camp äger rum på Tjärö i Blekinge och dit kommer nära 300 personer  från branchen. Personer som på olika sätt brinner för internets utveckling och som är intresserade av det som just nu är på allas läppar, nämligen sociala medier. Många spännande människor med enorma kunskaper!

Det ska bli riktigt kul att träffa alla dessa människor. Många av dom har jag umgåtts och pratat med, via bloggar, microbloggar och många andra sociala medier de senaste åren men det ska bli ännu roligare att träffas på riktigt.

Kort summerat så blir detta webbsveriges svar på 40-års-jubilerande Woodstock Festival 🙂