Vi ger bort ett presentkort på Min müsli

Vi ger bort ett presentkort på Min Müsli. Det enda du behöver göra för att ha en chans att få presentkortet är att posta ett litet meddelande på Twitter (mer detaljer längre ner).

Vi såg just att Opera kör en kul (och smart) liten tävling/utlottning på Twitter. Opera uppmanar i sitt twittermeddelande folk att skicka vidare meddelandet:

Want an Opera t-shirt? RT this message and you can win one today. We’re giving away at least 10.”

Jag såg först inte Operas egna meddelande utan Anton Johanssons ree tweet (det är så det kallas när man skickar vidare ett meddelande på Twitter) av Operas ursprungliga meddelande. Och det är precis det som är det smarta med denna lilla utlottning. Opera spenderar 10 t-shirts och får sitt meddelande spritt som en löpeld på Twitter. Det är redan väldigt många som deltar, inklusive mig. Om inte annat så är detta en kul idé som visar på snabbheten hos tjänster som Twitter. Information kan sprida sig ruggigt fort.

Vi tycker detta var en så bra idé så vi rippar den rakt av, men vi byter ut t-shirts mot ett presentkort på Min Müsli. Med presentkortet kan du, på Minmusli.nu,  blanda din egen ekologiska müsli och få den hemskickad med posten (värde 150kr).

Alltså, för att ha möjlighet att få presentkortet så ree tweetar (skickar du vidare) vårt meddelande på Twitter. Du gör det genom att skriva:
RT @emanuel Få presentkort på Min Müsli! RT´a meddelandet så har du chans att få presentkortet. Mer info: www.jarnakommunikation.se/blogg

På måndag, 10 augusti,  berättar vi här vem som får presentkortet hem i sin brevlåda!

Uppdatering 10 augusti: Vi är glada att meddela att Emma Welander (@emmawelander) får presentkortet.

Webbyråer i Järna

Känner du till hur många webbyråer det finns i Järna?

Inte? Då ska jag hjälpa dig att se vad som erbjuds i form av webbkompetens i närområdet kring Järna.

Järna Kommunikation är en webbyrå. Visst, vi är mycket annat också såklart. Vi arbetar ju med kommunikation på många olika sätt men saken är att vi delvis är just en webbyrå. En webbyrå som sedan 2005 har skapat, underhållit och förbättrat webbplatser och som idag inom webb bland annat erbjuder:  webbdesign, webbutveckling, webbredaktör, sökmotoroptimering ( och sökordsoptimering), internetmarknadsföring (sökordsannonsering) och drift  på vårt webbhotell.

Vi har hjälpt allt från lite större verksamheter som Saltå Kvarn (Min Müsli), Biodynamiska Produkter (Fyra Årstider), Värna och Vidarkliniken till mindre verksamheter som waldorfskolor (tex. Järna Naturbruksgymnasium), Kulturhuset i Ytterjärna och Vidarstiftelsen.

Sebastian Tibbling som tidigare arbetade med oss när vi hette Antroposofiskt Infocenter ( vi bytte namn och blev AB i augusti 2008) har tillsammans med Rasmus Thomsen startat kommunikationsbyrån Thomsentibbling. Jag skulle nog inte kalla dom för webbyrå, men webb är ett av deras områden då dom designar och hjälper sina kunder med webbplatser genom samarbete med stockholmsbaserade Esyweb (som har ett egenutvecklat webbpubliceringssystem) och Nordisk Handel (som erbjuder webbshopslösning och eget webbpubliceringssystem). Dom har bland annat hjälpt Näva och Skillebyholm.

Min vän Müfit Kiper arbetade tidigare med oss men driver nu den egna firman Kiper IT-konsult och är duktig webbutvecklare som vi fortfarande anlitar när vi får för mycket att göra. En annan vän är Jesper Thörn, som startat InovArt, är duktig på .NET och som bland annat har skapat Solviksolans webbplats.

I Järna finns också Järna Databod och Arctic Web, som jag inte haft kontakt med, så vad dom kan och erbjuder känner jag inte till så bra. Sedan finns det en rad personer med kunnande inom webb, bland annat Philip Harrison som tillsammans med Adam Vindrelid startat Macskolan och Spotylist, Harald Breidenstein som driver Ramverkstan i Röda vagnen och bland annat skapade webbplatsen för Itid (som förr hade Gula villan i Järna).

Järna är ju en liten ort så dom flesta som håller på med webb känner varandra. Detta var min lilla lista, om jag glömt/missat någon så kommentera det så uppdaterar jag! Kanske återkommer vi, med ett till blogginlägg, med mer info om webbyråer i Trosa, Hölö, Mölnbo, Gnesta, Vagnhärad och Södertälje.

Biodynamiska grönsaker och frukter på Nibble Trädgård

Nu är jag tillbaka på jobbet efter en lugn semester. Det är lite tomt här på kontoret då jag är den enda som börjat jobba men jag försöker hålla ångan uppe, eller snarare att få upp ångan igen, man är ju inne i ett lugnare tempo efter att ha varit ledig.

När jag var på Nibble Trädgård för att handla lite fika upptäckte jag att dom har så mycket billigare priser än Konsum i Järna just nu. Ekologiska äpplen kostar till exempel bara 23 kr/kg och underbara salladshuvuden var mycket billigare, typ 30%. Billigt, bästa kvalité och så miljösnällt det kan bli. Lokalproducerat, biodynamiskt och allt!

Vad har då mitt lilla inhandlande av sallad till lunchen och äpplen till fikat med kommunikation att göra? Jo bara en så enkel sak som att demonstrera hur enkelt man kan använda video för att berätta på sin webbplats.

I dessa tider då sociala medier är allmängods och alla använder Youtube, Facebook och liknande tjänster för att kommunicera med varandra varje dag så är vi vana med varierande bildkvalite och man behöver alltså inte känna pressen att det ska vara finslipat som om man försöker göra reklamfilm för TV a la ICA-Stig. Nej, ner med garden och ut och filma små korta videor för att visa upp era verksamheter. En bild säger mer än tusen ord men ibland säger faktiskt en video ännu mer!

Några webbvideor jag skulle vilja se:

  • Eleverna berätta om hur det är att gå på er waldorfskola
  • Den biodynamiska odlarens videodagbok (så man får komma ”närmare” maten)
  • Bagaren på Nibble bageri som berättar hur han gör sina underbara bröd
  • Livekonserter, konferenser och föredrag på Kulturhuset.nu

Det finns oändliga möjligheter! Så sätt nu igång och publicera video på era webbplatser. Behöver du lite hjälp första gången för att komma igång så är det bara att ringa oss så hjälper vi gärna till.

Exempel på videotjänster som kan användas: Youtube, Vimeo, Viddler eller svenska Bambuser där du kan sända live-video från din mobil eller dator. Direkt från grönsakslandet eller klassrummet!

Och nu, min 12 sekunders video om dagens ekotips:

Denna videon spelade jag in med den inbyggda kameran i min bärbara dator med hjälp av tjänsten 12seconds. Det behöver inte vara krångligare än så. Och bara 5 minuter tog det.

Glad sommar!

DSC01488Jag blir glad av att vara nära havet. Gärna så långt ut som möjligt. Här får jag den där känslan av glädje som sprider sig genom kroppen…. Igår var vi ute vid landsort och kikade på sälarna. Dom brukar hålla till en bit ut, rakt ut i havet. När man är här känns det som att hela världen består av hav och kobbar. Inte så dumt att skingra tankarna här ute. Viktigt tänker jag att reflektera lite över vad som gör en glad iblan. För det är väl nu, just under semestern, som vi ska samla glädje inom oss som ska räcka hela vintern.

Vad gör dig glad på sommaren? Önskar alla en mycket glad sommar. Hoppas vi ses!

Nyutgåva av Ytterjärnaguiden

Ytterjärnaguiden”Hur kommer jag till antroposoferna?” ”Var kan jag fika antroposofiska kakor?” ”Är det här jag ska läggas in?”

Ibland jobbar jag extra som vikarie i receptionen på Kulturhuset i Ytterjärna och där får man verkligen svara på alla möjliga frågor. En guide att dela ut till alla dessa frågande besökare är då ovärderlig.

Vi har tryckt upp en nyutgåva av fjolårets populära Ytterjärnaguide som förhoppningsvis kan hjälpa besökarna av detta magnifika område att hitta rätt – och kanske även nytt?!

Guiden är just nu på Trosa Tryckeri och ska tryckas i 15 000 exemplar på svenska och (nytt för i år:) 10 000 exemplar på engelska. Kul tycker vi och tackar alla verksamheter för att de finns – och för att de finns med i guiden! Inom några dagar kommer du som besöker Ytterjärna kulturcentrum kunna ta del av den vackra broschyren.

Vår vision är även att du inom en snar framtid kommer kunna klicka dig runt bland verksamheterna i Ytterjärna på webben. Håll utkik!