God Jul och Gott Nytt år!

Järna Kommunikation önskar dig en varm och kärleksfylld jul med brasvärme, dignande julbord och en massa skratt. Hoppas sedan det nya året blir ett soligt, roligt och kommunikativt år där världen får se och höra mer ifrån företag och verksamheter som bidrar till en gladare, friskare och starkare värld.

Juliga hälsningar från Emanuel, Lukas, Sofia, Maria, Cecilia, Helen och Lena

god-jul-JK

GMO-konferens

Fredagen den 27 november anordnade Initiativ Närodlat en konferens om GMO (genmodifierade organismer). Precis som i fjol har man både låtit företrädare och motståndare kommit till tals, vilket ger god kunskap från båda sidor, så att besökarna får en fantastiskt möjlighet att bredda sin kunskap och ta ställning. Utan kunskap är det lätt att man faller för populistiska argument.

Som kunskapssökande är det viktigt att man värnar om den fria forskningen, inklusive genteknik. Utan fri forskning får vi ett auktoritärt och stagnerat samhälle. Genmodifiering är liten men icke obetydlig del av gentekniken. När det handlar om växter handlar det om att göra dom motståndskraftiga mot särskilda bekämpningsmedel, skadeinsekter, torka, salthaltig jord och kyla.

Men genmodifiering kan precis som vilken annan teknik som helst missbrukas. T ex säljer Monsanto ett paket med herbiciden Round-up och speciellt framtagna grödor som tål just Round-up. Round-up bryter ner växternas celler och kan till en början ha en mycket stor effekt på ogräs. Men efter ett tag kommer det ogräs som tål Round-up att överleva, vilket gör att det krävs mer herbicider. Till slut kan ogräset pga naturligt urval bli totalt resistent – naturens eget Round-up Ready!

Resistans mot vissa herbicider (gifter) har ett försumbart värde för mänskligheten. Resistans mot t ex torka är däremot en utmärkt möjlighet för att förbättra matsäkerheten i fattiga områden med opålitligt klimat. I framtiden kan det bli ännu mer angeläget, då klimatförändringar gör att vädret blir mer oförutsägbart än vad det är idag.

Nya inspirerande krafter!

Ensam tomatHelen går på mammaledighet och istället börjar Lena Liljestrand och Cecilia Gavrell hos oss här på Järna Kommunikation. Känns otroligt spännande och inspirerande att få utöka med två erfarna och kreativa formgivare som också gillar att utveckla etiska företag mot framgång. Både Lena och Cecilia har lovat presentera sig lite närmare här inom kort, så håll utkik!

ps Den ensamma tomaten fångade Helen på bild häromdagen.

Expandera eller spara i lågkonjunkturen?

Hur tar man sig igenom lågkonjunkturen helskinnad? Ska man spara och gneta eller expandera sig ur den låga konjunkturen? Jag tänker så här: Först behöver man anpassa sig lite. Hos oss här på Järna Kommunikation har den anpassningen bla yttrat sig i att vi rannsakat oss själva och tänkt till ordentligt.

Gör vi rätt saker? Gör vi på rätt sätt? Ger vi våra kunder det dom behöver? Lyssnar vi? Är vi flexibla och anpassar oss efter världen omkring oss? Är vi öppna för förändringar?

Nu har den här utrensningen, om man kan kalla det så, resulterat i att vi skapat en hel del nya rutiner, gjort oss av med en hel del små onödiga utgifter, blivit mer effektiva och på något sätt känner oss ganska nöjda med det. Och det sköna är, när man anpassat sig lite, att det ofta känns ganska bra.

Samtidigt blir man ju efter ett tag lite ”låg”när allt går lite på sparlåga. Man undrar när ljuset tänker komma… Och det är då man själv behöver lyfta blicken och hämta ny kraft mot framtiden. Se att man själv kanske kan vara med och påverka. Kanske tända ett ljus i mörkret.

Det är då det magiska kan inträffa. Det börjar kläckas lite idéer i mörkret och tristessen. Nya tankar formas. Som man inte känner igen. Och det är då, tänker jag, som det är bra att gå in i expansionsfasen. Nu finns inte längre plats för att spara och gneta utan nu handlar det bara om expansion. Det gäller att ta vara på allt det nya som håller på att formas. I den här fasen kanske man behöver våga ”satsa” lite, både tid, pengar och energi. Så att säga investera i sin framtid.

För oss som liten byrå med oss själva som produkt handlar det kanske mer om att satsa tid och energi än stora pengar. Och just nu är vi fulla av idéer och inspiration som vi hoppas kommer våra alla kunder tillgodo framöver. Så här hos oss jobbar vi på att se potentialen och se möjligheterna som gömmer sig bakom nästa knut.