Facebook byter fan mot gilla

Nu har Facebook bytt ut ordet ”Fan” mot ”Gilla”. Numera blir man alltså inte ett fan av en sida på Facebook utan man gillar den. Det är bara ett litet ord men jag tror det kommer förändra beteenden en hel del. Tröskeln för att visa att man gillar ett företag, band eller produkt är mycket lägre än om man skall bekänna sig som ett fan. Fan är ju traditionellt något ganska starkt och jag är i alla fall inte fan av så många saker.

Denna förändring kommer troligen att göra att du som har en Facebook-sida kommer märka en liten ökad tillströmning av det som förut hette fans och nu heter, ja vad heter det egentligen numera?

Följare? Likers? Gillare?  Vad tycker du att det bör heta?

Och säger man gilla oss på Facebook?

Twitter lanserar innovativt reklamformat – Promoted Tweets

I går berättade Twitter att man tänker lansera något som man kallar för Promoted Tweets. Detta är ett format där företag, i början bara några utvalda jättar (Best Buy, Bravo, Red Bull, Sony Pictures, Starbucks, and Virgin America) kommer att kunna betala för att få dessa Promoted Tweets att synas överst på sökresultatsidor vid sökningar som görs på Twitter. Som jag förstår det så är det alltså andra användares tweets som företagen kan betala för att promota och det kommer tydligt synas att detta är ett Promoted Tweet.

Exempel på ett Promoted Tweet:

Promoted Tweet från Starbucks

Detta är intressant av tre anledningar:

1. Format skiljer sig från vanliga webbannonssystem genom att det inte är designade bannerannonser eller specialskrivna annonstexter a la Google Adwords. Det är vanliga Tweets från andra användare som bara puffas upp och får etiketten ”Promoted Tweet”.

2. Ett Promoted Tweet lever bara så länge som användarna tycker det är relevant och därigenom väljer att interagera med det genom att svara på det, retweeta det eller spar som favorit/stjärnmärka. I traditionell reklam väljer ju annonsören hur länge en reklamkampanj ska pågå. I sann webbanda gäller här det omvända, användarna bestämmer.

3. Twitter tjänar pengar. Det har sedan Twitter startade diskuterats och undrats hur Twitter ska tjäna pengar. Här ser vi början på svaret. Och om Twitter börjar få in pengar så känner i alla fall jag mig lite tryggare med att tjänsten kommer kunna leva kvar i framtiden.

Ska bli spännande att se hur detta nya annonsformat tweetformat kan komma att utvecklas och inspirera till andra nytänkande idéer på andra håll. Realtidswebben är platsen där det händer 🙂

Vi finns såklart på Twitter.
@jkommunikation
@emanuel
@lukasmattsson
@mariahakanson

Hoppas vi se där!

Ska vi ses i Stockholm?

Passar det dig bättre att ses i Stockholm så går det finfint. Under våren har vi nämligen en Stockholmsfilial på Norrlandsgatan. Självklart tar vi med oss vårt ekotänk och lite ekoråvaror in i stan och ser fram emot lite Stockholmpuls. Även om vi nog mest kommer vara härute i Järna. Inget slår ju denna miljö när det gäller inspiration:-)

”För att möta konsumenternas krav”…

….säger fårfarmaren för att försvara den nya onaturliga ”surrogatmamma-metoden vid uppfödning av lamm. Tackan sövs, läggs i en vagga, buken rakas och ett embryo av fårrasen Dorpet opereras in i livmodern. Ingreppet medför smärta. Tackan lammar sedan vid en bestämd tidpunkt. Ännu vet man inte om tackan kan föda normalt eller om det blir med kejsarsnitt. Vill vi konsumenter verkligen detta? Det tror inte jag. Det vill jag verkligen inte tro. Dags att protestera.