A/B test – Optimera ditt innehåll

A/B test

Osäker på vilket innehåll som funkar bäst för din målgrupp? Med ett A/B test kan du få svaret och optimera ditt innehåll för bästa resultat. 

Ett A/B test går ut på att jämföra två versioner av en variabel. Exempelvis kan du göra en annons riktad till en specifik målgrupp, med samma budskap med olika bilder. Syftet är att få bekräftat vilken variabel som ger bäst resultat, så att du slipper gissa!

A/B test kan exempelvis användas när du vill veta vilken:

  • Ämnesrad som funkar bäst i ditt mailutskick.
  • Bild som leder till flest klick på länken i ditt sociala inlägg.
  • Design på hemsidan som leder till flest konverteringar.
  • Längd på ditt formulär som ger högst deltagande.

Att tänka på vid A/B testning

Genomför inte för stora förändringar på samma gång. Risken finns att det blir svårt att lista ut vilka förändringar som bidrog till önskad effekt. En förändring i taget är att rekommendera.

A/B tester tar tid och varje test kräver ett visst antal interaktioner för att du ska kunna dra slutsatser av ditt innehåll. Var beredd på att det kan ta längre tid än planerat att få tydliga resultat. Men, tålamod är ju en dygd.

Testa annonser på sociala medier

Vill du A/B testa ditt innehåll på Facebook skapar du följande:

  1. En kampanj med vald målsättning ex Trafik.
  2. Ett Ad Set, välj målgrupp samt budget.
  3. Två annonser i ditt Ad Set. Ändra en variabel ex call-to-action eller bildlänk.

Facebooks algoritmer kommer att avgöra vilket innehåll som är mest troligt att ge dig bäst resultat, och kommer således att fördela din budget till det optimala alternativet. Därefter är det upp till dig att analysera och dra lärdom av resultatet.


Du kanske även är intresserad av:

Anders Aldén Redaktör, Produktionsledare, Google Ads-certifierad 073 330 34 32 anders@jarnakommunikation.se