Trender i sociala medier

Trender sociala medier

Vad kommer försvinna och vad kommer vi se mer av 2019? Vi listar några av de viktigaste trenderna inom sociala medier – häng med!

Mer video mer live

Snyggaste videon vinner? Nja.. vi är nu ganska mättade av välproducerat innehåll och kommer troligtvis att få se ett uppsving av live-video. Som konsument vill vi ta del av innehåll som känns äkta och personligt.

Följare är inte hårdvaluta

Att räkna antalet följare verkar för många vara ett sätt att mäta sin framgång i sociala medier. Men då algoritmer stryper den organiska räckvidden blir följare alltmer överflödiga. En stor följarbas må se bra ut, men de exponeras nödvändigtvis inte för det du postar bara för att de är följer din sida. Fokusera istället på mätvärden som är viktiga för just din verksamhet.

Data är kung

Analys av data är och kommer att vara väsentlig för din framgång i sociala medier. Mät det som verkligen är viktigt för varumärket och kommunikationen. Vi kommer få se fler tredjeparts-lösningar för att kunna mäta kommunikationen i sin helhet och inte bara varje enstaka kanaler. Med pixlar installerade i det sociala kretsloppet kan vi pin-pointa kunden i köpresan och arbeta mer med skräddarsydda budskap.

Chatbotar och Robot-influencers 

Användningen av botar tillämpas allt flitigare i våra hem och på våra sociala plattformar. Detta är en följd av att vi blir allt mer automatiserade och kräver att få service när vi behöver det, oavsett tid på dygnet. Fler chat-botar och virtuella assistenter är att vänta.

Med allt mer avancerad A.I. är det inte förvånande att se att vi nu har robot-influencers (se @lilmiquela) Men riktigt intressant blir det först när A.I. börjar skapa innehåll baserat på egna erfarenheter.

Följ inte trenden för trenden skull

Gör du samma sak som alla andra blir konkurrensen väldigt hög. Att lägga en stor budget för dina Black Friday-annonser kan därför bli både dyrt och ointressant. Ska du prompt vara delaktigt i trender i sociala medier behöver du göra något annorlunda för att sticka ut.

Summering – Ge målgruppen incitament att hitta dig

Att personer aktivt kommer att leta efter ditt innehåll är en önskedröm. Du behöver fokusera på att ge målgruppen tydliga incitament att hitta dig. Gemensamt för samtliga trender i sociala medier är att du behöver fokusera på att:

  • skapa engagerande innehåll – gärna video
  • våga sticka ut och tänka annorlunda
  • analysera data och lära känna din målgrupp
  • mäta resultat för målsättningar som är viktiga för ditt varumärke

Läs även

Anders Aldén Redaktör, Produktionsledare Google AdWords-certifierad 073 330 34 32 anders@jarnakommunikation.se