Leadannonser på sociala medier

Leadannonser sociala medier

Önskar du att det fanns ett enklare sätt att komma i kontakt med potentiella kunder? Då kan leadannonser på sociala medier vara något för dig. Såhär kommer du igång med din första kampanj.

Välj rätt morot

Varför ska den potentiella kunden vilja dela med sig av sina kontaktuppgifter? Innan du börjar är det smart att fundera ut ett intressant erbjudande som verkligen lockar dina besökare till att dela med sig av sina uppgifter.

Skapa dina leadannonser

När du skapar en kampanj i Facebook Ads Manager eller LinkedIns kampanjverktyg väljer du målsättning: Leadgenerering.

Därefter säkerställer du att du har valt ut ditt målgruppssegment samt avsatt din önskade budget. När du skapar leadannonser kan du välja mellan följande annonsformat (som användarna ser i sitt flöde) ex bild eller videoannons.

Fånga intresset

Det första användarna ser i sina sociala flöden är antingen ett bild- eller videoinlägg som leder vidare till ett formulär. Därför är det viktigt att du verkligen fångar intresset snabbt. Utforma ett tydligt och engagerande budskap som får målgruppen att klicka sig vidare.

Utforma ditt formulär

Leadannonser sociala medier

Det fina i kråksången är att Facebook och LinkedIn automatiskt kommer fylla i användarnas uppgifter i ditt leadformulär. Detta förutsätter dock att användarna själva har delgett informationen när de har skapat sina konton. Försök därför att endast välja den information som du verkligen behöver för att ex bedöma kvaliteten av ditt lead samt för att kunna ta vidare kontakt.

Det är även viktigt att du laddar upp en url till din uppdaterade policy för hantering av personuppgifter. Även om användare helt frivilligt delar med sig av sina uppgifter är det viktigt att denne förstår hur du avser använda informationen. Transparens och fair play gynnar alla.

Skörda dina leads

Du kan när som helst under kampanjens gång hämta ut uppgifter om dina leads. Vill du sköta processen manuellt går du in på din annons och väljer Resultat. Uppgifterna till dina leads är nu redo att laddas ner. Det finns även stöd för att synka denna process med ditt CRM-system.

Leadannonser sociala medier


Förslag på vidare läsning

Anders Aldén Redaktör, Produktionsledare, Google Ads-certifierad 073 330 34 32 anders@jarnakommunikation.se