Vad är content marketing?

Per Torberg, fre 17 aug på Sweden Social Web Camp 2012. Foto: Johan Lidman

Per Torberg på Sweden Social Web Camp 2012. Foto: Johan Lidman

Nu är det åter dags för mig att dela med mig lite av allt det jag lärde mig på #SSWC 🙂  Tidigare har jag delat med mig av  5 saker du bör tänka på innan du skriver om ert företag på Wikipedia och nu ska jag dela med mig av en annan bra session jag gick på. En morgon vid frukosten hade jag nämligen glädjen att träffa Per Torberger som lyckades fånga mitt intresse för sin session om content marketing. Under sin session berättade Per om vad content marketing är och han gav många bra tips på hur man skapar webbens värdefulla valuta, nämligen bra innehåll.

En annan kille, som jag senare träffade på tåget hem från #SSWC, är Emil Jansson, och tack vare honom så kan även du se Pers session. Emil passade helt enkelt på att omvandla Pers session till, just det, bra content! Så, nästa gång du har en halv timme över och känner att du vill lära dig något:

Lite anteckningar i stolpform från #SSWC sessionen ”Content – så skapar du webbens värdefulla valuta”:

  • Väl en roll när du skriver: Expert, Lärare, Tyckare, Agregator, Underhållare.
  • Ha en tydlig målgrupp för din publikation. Exempel: ”Formgivare som använder datorn som verktyg” är målgruppen för tidningen CAP&DESIGN.
  • Trovärdighet: Håll koll på din fakta, ha hållbara argument och väl underbyggda åsikter.
  • Unicitet: Gör något som ingen annan gör. Viktigt!
    En nyhet ska vara: Sann, relevant, intressant. På webben ska den även vara ny (som i att du är först att skriva om den). Du kan även lägga till en attityd/åsikt.
  • Hitta sådant som inte finns på nätet. Skapa nytt content som inte bara härmar och kopierar vad andra redan skrivit/gjort. En genväg kan vara att hämta content från böcker. Tillför helt enkelt något nytt till vår kära WWW 🙂
  • Har du konkurrens på det du ska berätta om: Fundera på hur du gör det lite bättre.
  • Lägg in länkar: ”folk klickar inte på dem, men det skapar förtroende”, folk känner att du hämtat kunskap och har källor. Det du skriver upplevs ”inte bara som järnspöken”. Du behöver inte vara orolig att du kommer att tappa din läsare.
  • Tillgänglighet är viktigt: Då menar Per tillgänglighet som i att målgruppen förstår texten och kan ta till sig kunskapen. Inga jobbiga/svåra termer som forskare osv gärna använder, om nu inte forskare är din målgrupp förstås.
  • Presentation: fundera på hur du ska förpacka det du vill berätta. Ska du avnända multimedia? Möjligheterna är många: bild, ljud, video, illustrationer, grafer, podcast, nyhetsbrev, kurs, appar, spel, tävling, program. Text kanske inte är det optimala för att berätta det du vill berätta. Men allt du gör kommer påverka ditt varumärke. Ditt kontent måste se ut som du, passa din position/stil. Ej se ut som en universitetspublikation om du är en retail.
  • Lämna lösa trådar. Om du inte berättar allt, tex om ”Att andra tycker annorlunda”, så ger du de som tycker annorlunda chansen att komma till din blogg och säga: ”JAG TYCKER ANNORLUNDA!”.

Emanuel Hallklint Webbdesigner, Contentstrateg 070 532 40 49 emanuel@jarnakommunikation.se