Glädjande statistik från Järna@Work

Järna@WorkAlla kategorierI dag har jag tittat lite på statistiken för hur nyhetsbrevet Järna@Work tas emot av sina prenumeranter. Här tänkte jag dela med mig lite av de siffror jag hittade 🙂

Väldigt hög öppningsfrekvens och klickrate! När man gör ett mejlutskick kan man mäta öppningsfrekvens, hur många har öppnat mejlet. Den siffran mäts genom att vi kan se hur många som valt att se bilderna i mejlet, siffran är därför inte en exakt sifra över antalet lästa mejl men en fingervisinning. Senaste nyhetsbrevet hade en öppningsfrekvens på 48.5%. Att jämföra med branchstatistik från MailChimp där de flesta brancher har mellan 13-28% öppningsfrekvens. Även antalet personer som klickar på länkar i nyhetsbrevet är tämligen högt, lite mer än 4 gånger så många klickar på länkar i vårt nyhetsbrev jämfört med de bästa brancherna enligt MailChimp.

Jag är övertygad om att sättet att få så här positiva siffror är att låta alla prenumeranterna själva välja att de vill ha ditt nyhetsbrev och själva registrera sig. Alltså, inga köpta adresser eller manuellt insamlade på internet, nej, alla ska själva bekräfta att de vill ha ditt nyhetsbrev. Det är också viktigt att man gör det tydligt i mejlet hur man avregisterar sig. Så bygger du en välmående lista med 100% frivilliga mottagare som verkligen vill läsa ditt nyhetsbrev.

Tala gärna med mig om du vill ha hjälp att komma igång med ett eget nyhetsbrev.

Vi kan bl.a. hjälpa er med att:
  • Designa & koda er unika mejlmall
  • Implementera prenumerationsfunktion på er hemsida
  • Komma med tips på “best practice”
  • Visa er de mest intressanta fördelarna/funktionerna med tjänsten MailChimp

 

Emanuel Hallklint Webbdesigner, Contentstrateg 070 532 40 49 emanuel@jarnakommunikation.se