Träning på kontoret

Det är bra för både kropp och själ att träna, och med en dos kreativitet går det att få till fysisk träning nästan oavsett var man befinner sig. Kontoret är inget undantag. Här är en lista på bra övningar som jag gillar.

Cykel: Att cykla till och från jobbet är både bra för miljön och kroppen. Det förutsätter dock att avståndet är lagom stort.

Armhävningar: Se till att ha rak rygg. Du bestämmer tempot själv. Om du vill öka motståndet eller bara variera så kan du flytta ihop händerna, använda knogarna eller placera fötterna på ett bord. Sätt gärna upp mål att klara så många som möjligt.

Burpees: Som armhävningar, men du gör ett hopp emellan. Tekniken är relativt enkel, men är lättare att lära sig genom att se än att läsa. Sök gärna på ”burpees” på YouTube. Bra för blodcirkulation och koordination.

Brygga: Att stå i brygga är bra för smidigheten. I början kanske man bara klarar några sekunder. Ta gärna tid på hur länge du kan stå, och sätt upp mål för förbättringar.

Squats: Squats i högt tempo är en utmärkt träning för lårmusklerna, och är den bästa övningen för att få upp värmen ifall man är frusen.

 

Jesper Thörn Webbutvecklare, Nätv.tekniker 073 656 51 72 jesper@jarnakommunikation.se