Marknadsföring online, något för dig?

En stor skillnad mellan kommunikation Online och traditionell kommunikation är mätbarheten. Man kan mäta exakt hur många som ser din banner, exakt hur många som klickar på din hemsida och dessutom exakt hur länge man eventuellt då varit inne och kikat på din sait.

Idag konsumerar vi 83% tv, 77% dagstidningar, 73% radio och 65% internet. Bara 17% av mediapengarna läggs på internet. Intressant tänker jag. Vi placerar alltså en stor del av våra marknadspengar fel. Eller?

Mattias Beijmo på Duma, även lärare på Berghs, menar att vi dessutom fortfarande använder internet som om det vore en traditionell mediekanal. Med det menar han att det finns mycket mer att hämta inom marknadsföring online.

Marknadsföring online handlar om att driva trafik. Här kan man verkligen kommunicera och inte bara informera. Här finns möjlighet att skapa verklig interaktion med våra mottagare. En oändlig massa möjligheter helt enkelt. Som jag ser det är internet ett bra verktyg för att skapa dialog. Att ta del av alla önskemål, kunskaper och behov som finns därute och inte bara skapa och tillverka saker som vi ”antar” eller ”önskar” att alla ska vilja ha.

Maria Håkanson VD, Strateg, Copywriter 070 727 24 00 maria@jarnakommunikation.se