Inspiration i vintermörkret

Det knallgula lönnlövet har täckts av vinterns första snöflinga, det är bäcksvart på kvällarna och i alla fall jag fryser 24/7. Det är helt enkelt inspiration-ja-tack-säsong. Så jag tänkte tipsa om några inspirerande reklamkampanjer som det har pratats en del om på skolan under det senaste året.

Det som förenar dessa kampanjer är att de bygger på en bra insikt. Och, som så många lärare brukar säga till oss, nyckeln till ett bra reklamkoncept ligger i att idén ska gå att beskriva med en mening.

#1. Volkswagen “Pianotrappan” – den nya miljöbilen lanseras genom konceptet Rolighetsteorin – kan glädje förändra folks beteende?

#2. Tourism Qeensland “The best job in the world” – för att öka kännedomen och få fler turister till Queensland i Australien annonserar man efter någon som vill ha “världens bästa jobb”.

#3. Yubari City Campaign “No money but love” –  en fin kampanj för staden Yubari i Japan som höll på att gå bankrutt – tills man hittade statistik som visade att staden hade minst skilsmässor i hela Japan. Det resulterade i kampanjen: “No money but love”.

#4. Zuji beans “Helpin holiday happens” – resebolaget Zuji producerar jättebilliga konserver så att folk ska ha råd med semester.

#5. Ett dödssmart DR (direktreklam) från ett norskt bibliotek som skickades till folk som inte lämnat tillbaka böckerna i tid. Det enda som stod i brevet (DR:et) var slutet på boken man hade lånat.

#6. Och tillsist måste jag passa på att göra lite reklam för mina klasskamrater som gjort en finfin annons för Stadsmissionen (alltså ännu bara som fiktiv skoluppgift). Det är en omskriven version av DN Bostads uppmärksammade och kritiserade vindsvåningsreportage.

Maria Håkanson VD, Strateg, Copywriter 070 727 24 00 maria@jarnakommunikation.se