Expandera eller spara i lågkonjunkturen?

Hur tar man sig igenom lågkonjunkturen helskinnad? Ska man spara och gneta eller expandera sig ur den låga konjunkturen? Jag tänker så här: Först behöver man anpassa sig lite. Hos oss här på Järna Kommunikation har den anpassningen bla yttrat sig i att vi rannsakat oss själva och tänkt till ordentligt.

Gör vi rätt saker? Gör vi på rätt sätt? Ger vi våra kunder det dom behöver? Lyssnar vi? Är vi flexibla och anpassar oss efter världen omkring oss? Är vi öppna för förändringar?

Nu har den här utrensningen, om man kan kalla det så, resulterat i att vi skapat en hel del nya rutiner, gjort oss av med en hel del små onödiga utgifter, blivit mer effektiva och på något sätt känner oss ganska nöjda med det. Och det sköna är, när man anpassat sig lite, att det ofta känns ganska bra.

Samtidigt blir man ju efter ett tag lite ”låg”när allt går lite på sparlåga. Man undrar när ljuset tänker komma… Och det är då man själv behöver lyfta blicken och hämta ny kraft mot framtiden. Se att man själv kanske kan vara med och påverka. Kanske tända ett ljus i mörkret.

Det är då det magiska kan inträffa. Det börjar kläckas lite idéer i mörkret och tristessen. Nya tankar formas. Som man inte känner igen. Och det är då, tänker jag, som det är bra att gå in i expansionsfasen. Nu finns inte längre plats för att spara och gneta utan nu handlar det bara om expansion. Det gäller att ta vara på allt det nya som håller på att formas. I den här fasen kanske man behöver våga ”satsa” lite, både tid, pengar och energi. Så att säga investera i sin framtid.

För oss som liten byrå med oss själva som produkt handlar det kanske mer om att satsa tid och energi än stora pengar. Och just nu är vi fulla av idéer och inspiration som vi hoppas kommer våra alla kunder tillgodo framöver. Så här hos oss jobbar vi på att se potentialen och se möjligheterna som gömmer sig bakom nästa knut.

Maria Håkanson VD, Strateg, Copywriter 070 727 24 00 maria@jarnakommunikation.se