Grafisk profil

Alla företag har något de kan kalla en profil. De flesta har en logotype, eventuellt också visitkort, skyltar, brevpapper och förmodligen en hemsida. Det är viktigt att ett företags själ, känsla, budskap och uppfattning syns i profilen och att man låter en röd tråd vandra genom det man gör. Det skapar en helhet och ett förtroende.
Färgen är en del av valet i profilen. Det är t.ex. ingen slump att McDonalds och andra matkedjor använder sig av gult, rött och orange i både logotype och inredning. Dessa färger har visat sig spela på våra hungerskänslor och vi associerar direkt till mat. Blått däremot symboliserar trygghet.
Bilder har också en bärande del i en profil. Att behålla ett genomgående bildspråk är att rekommendera.

Jag fick i uppdrag att skapa en ny grafisk profil till Värna (före detta Svenska förbudet för Läkepedagogik och Socialterapi.)
Värna har åtta kärnvärden varav ett är – ”livets röda tråd.” Jag valde därför att använda mig av det och skapa en känsla runt tråden. Typsnittet byggde jag själv och där ville jag åstadkomma något som speglar det antroposofiska uttrycket. Efter lite bollande med ansvariga för verksamheten enades det om färgval och placering av texten. Därefter används nu deras nya grafiska profil flitigt och bland annat har hemsidan fått ett nytt utseende. www.varna.nu

Att skapa grafiska profiler är bland det roligaste jag vet. Det infinner sig lite av en förälskelsekänsla innan och när slutresultatet ska presenteras har jag oftast en stark kärlek till alstret. För mig är det äkta och vackert.

/Helen

Maria Håkanson VD, Strateg, Copywriter 070 727 24 00 maria@jarnakommunikation.se