Har du en strategi för sociala medier 2022?

Järna Kommunikation strategi för sociala medier

Nytt år nya möjligheter! Insikter från det gångna året sett till svenskarnas användning av sociala medier visar att YouTube, Facebook och Instagram är de tre mest använda sociala medierna under 2021. Vad innebär det för din digitala närvaro?

Enligt Internetstiftelsens årliga rapport: Svenskarna och Internet använder hela 95% av alla internetanvändare, 8 år eller äldre sociala medier. Den alltjämt uttjänta frasen “syns du inte så finns du inte” är alltså mer relevant än någonsin.

Vilka sociala medier ska du synas i 2022?

Oavsett vilken typ av verksamhet du är aktiv inom är ovanstående fråga relevant. Det gäller att synas där din målgrupp befinner sig. Youtube är det medium som flest personer använt mest under det gångna året. 8 av 12 använde Youtube någon gång under 2021.

Sett till den dagliga användningen dominerar Facebook där 54% uppger att de använder plattformen dagligen, tätt följt av Instagram med 46%.

Din sociala mediaportfölj

Din strategi för sociala medier bör anpassas efter din målgrupps ålder, intressen och respektive mediums möjlighet att väcka engagemang utifrån din produkt eller tjänst. En bra tumregel är att inte lägga alla ägg i samma korg, skapa en portfölj anpassad efter din målgrupps behov.

En fråga du bör ställa dig är vilket innehåll som passar bäst, i vilken kanal och till vilket syfte. Ännu en insikt från Svenskarna och Internet 2021 är att underhåll är den typ av innehåll som konsumeras mest på Youtube, följt av instruktionsfilmer. Nytta och nöje är slagordet, eller kanske en kombination av båda?

Rätt strategi till rätt målgrupp

Början av ett nytt år är ett lysande tillfälle att damma av, fräscha upp och finslipa din digitala närvaro. Oavsett om du har en befintlig strategi eller är i behov av en ny hjälper vi dig gärna.

Du kan alltid boka ett kostnadsfritt idémöte med oss. Utifrån dina behov tar vi fram ett upplägg skräddarsytt för bästa effekt. Vi hjälper dig gärna med:

Och mycket mer!

Webbutveckling med helhetssyn

För mig är det kul att leverera en produkt som kunden har glädje av. System som är stabila och trevliga att jobba i. Att tex typsnitt och färger är desamma både för besökare och användare är en självklarhet. Det ska vara tydligt och enkelt.

Virabhadrasana 2

Jag jobbar med webbutveckling på både klient- och serversidan. Främst med PHP och jag har bred erfarenhet av WordPress och TYPO3. Är även bekväm med att bygga egna system.

Jag bor i Järna och den lokala kulturen, näringslivet och miljön ligger mig varmt om hjärtat. Därför känns det kul och spännande att jobba med Järna Kommunikation.

Väl optimerad kod är klimatsmart! Och då gäller det att ha en helhetssyn där man optimerar på både klient- och serversidan. En väl optimerad webbplats ska varken få fläkten i datorn att föra oväsen, dra onödigt mycket batteri i telefonen eller orsaka onödig belastning och väntetider på webbhotellet.

På fritiden sysslar jag mycket med yoga, och deltar i yogautmaningar på Instagram. Jag är även intresserad av fotografi och film, såväl natur som stadsliv och stjärnhimlen.

Att lyfta miljötänket

DynaMate - Framtidens industri

Att företag och verksamheter tänker miljö och framtid är för många självklart. Men hur är det med de branscher som traditionellt sett inte förknippas med ett starkt miljötänk – hur kommunicerar de?

Våra kunder inom industri och teknik arbetar för att framtidssäkra allt från vattenförsörjning till miljösnäll leasing av IT-utrustning. Och vi hjälper gärna till att lyfta fram arbetet i ljuset. Här är några exempel på blygsamma miljöhjältar – våra kunder!

CHG-MERIDIAN – Koldioxidneutral leasing av IT-utrustning
CHG-MERIDIAN är bland de första leverantörerna av IT-lösningar som erbjuder klimatkompensation vid leasing av IT-utrustning. Tack vare deras initiativ: carbonZER0 kan hela livscykeln för finansierad teknik nu bli koldioxidneutral, allt från produktion till transport.
Läs mer om CHG-MERIDIAN: carbonZER0.

Clean Combustion – Fossilfri förbränning
Med fokus på smarta, effektiva och innovativa lösningar hjälper Clean Combustion företag inom pappersmassa och värme-sektorn att ställa om deras förbränningsanläggningar från fossilt bränsle till biobränsle, med minimal ledtid och låga investeringskostnader.
Läs mer om Clean Combustion: Framtidssäker energiproduktion.

Wavin – Klimatsmarta städer och trygg tillgång till vatten
Visste du att hälften av alla sjukhussängar i hela världen är upptagna på grund av vattenrelaterade sjukdomar? Tack vare framtidsorienterade lösningar för vattenhantering är Wavin en föregångare när det kommer till att belysa och hitta lösningar för klimatsmarta städer och trygg tillgång till vatten.
Wavin - I am your city
Läs mer om Wavin – I am you city.

DynaMate – Tjänster för framtidens industri
Gamla maskiner få nytt liv med ökad produktivitet och minskade kassationer, detta tack vare DynaMates specialanpassade tjänster för framtidens industri.
Läs mer om DynaMate – Smart industri.

 


Det är hög tid att förverkliga dina idéer
Vi på Järna Kommunikation har alltid haft våra rötter i hållbara idéer och verksamheter. Känslan av att vi tillsammans kan göra världen lite bättre är svårslagen. Vill du ha hjälp att förtydliga och stärka ditt varumärke och arbetssätt? Hör av dig för ett första samtal – låt oss bolla idéer.

Ta kontakt


 

God jul från oss på Järna Kommunikation

Vi på Järna Kommunikation vill önska er en riktigt fin jul och en bra start på det nya året. Vi vill också passa på att tacka för det gångna året och för fina samarbeten. Vi ser fram emot ett spännande 2022 tillsammans med er.

Vi finns tillgängliga under julen om ni behöver oss, ni vet var ni hittar oss! 

Webbinarium 20/10 – Skapa nya affärer med digitala medier!

Anders Aldén & Emanuel Hallklint Järna Kommunikation Inbound Marketing

Har du en riktigt bra produkt eller tjänst, men har svårt att få nya kunder? Anmäl dig till vårt webbinarium så lär vi dig hur du kan skapa fler affärsmöjligheter med digital marknadsföring.

Den 20:e oktober guidar våra digitala strateger Anders Aldén och Emanuel Hallklint dig genom det digitala landskapet. Du får värdefulla verktyg som hjälper dig att få fler nya kunder.

Under 45 minuter lär du dig mer om:

  • Inbound Marketing – Innehåll som din målgrupp faktiskt är intresserad av.
  • Hur du hittar kunder digitalt – rätt innehåll i rätt kanaler.
  • Från intresse till konvertering – Hur du får din målgrupp att begå en handling.
  • Digitalt kampanjarbete – Tips, trix och nyttiga insikter.

Vi bjuder på fika!
Vi skickar en kostnadsfri fika hem till dig från vår egen webbutik Selected by Järna.
OBS: Maila namn och adress till anders@jarnakommunikation.se senast 12:e okt om du önskar fikakit.


När: 20 oktober 2021, kl 08:30 – 09:30.
Var: Digitalt webbinarium
Pris: Kostnadsfritt.

Begränsat antal platser.


Anders Aldén & Emanuel Hallklint Järna Kommunikation Inbound Marketing

Vad är Inbound Marketing?

Inbound Marketing är en term som beskriver marknadsföring där kunden hittar dig, till skillnad från mer traditionell marknadsföring (Outbound Marketing) som mer kan liknas vid en megafon.

Inbound Marketing är idén om att skapa skräddarsytt innehåll som på, ett eller annat sätt, löser din målgrupps problem. Istället för att skapa innehåll som du vill, eller tror, att din målgrupp ska reagera på, utgår vi från vad målgruppen faktiskt är intresserade av.

Under vårt webbinarium lär vi dig du kan komma igång med Inbound Marketing och att få fler nya kunder med hjälp av digital marknadsföring i dina kanaler.

“Sedan Järna Kommunikation kom in i bilden har Wavins digitala närvaro skjutit i höjden! Wavins europeiska marknadsavdelningar och kunder lyfter nu fram oss som en digital förebild. En mycket bra början på en spännande resa”
– Jimmie Tideman, Marketing Team Leader Wavin Sweden.

Läs mer om Inbound Marketing


Talare

Anders och Emanuel är våra vassa innehållskreatörer och specialister inom digital marknadsföring. Tillsammans har de hjälpt allt från små till internationella företag att löpande få nya kunder via digital annonsering och Inbound Marketing.

Anders Aldén Järna KommunikationAnders Aldén är specialist inom digital annonsering (Google Ads-certifierad) på Järna Kommunikation och arbetar brett med digitala medier – producerar, optimerar och sprider innehåll för bästa resultat.

Emanuel Hallklint är innehållsstrateg och digital designer på Järna Kommunikation. Med lång erfarenhet hjälper han kunderna att få fram rätt budskap till rätt målgrupp på bästa sätt.


När: 20 oktober 2021, kl 08:30 – 09:30.
Var: Digitalt webbinarium
Pris: Kostnadsfritt.

Begränsat antal platser.