Filma med mobilen – Så kommer du igång med rörlig media

Med video kan du snabbt öka engagemanget i dina digitala kanaler. Och det måste inte kosta skjortan eller vara så värst svårt. Här bjuder vi på några tips på hur du enkelt och kostnadseffektivt kan börja filma med mobilen.

Duger mobilen?

Svaret är ja! En modern mobil duger finfint till producera enklare videor till dina sociala kanaler eller hemsida. Innan du börjar filma med mobilen är det dock bra att du ser över inställningarna för din kamera. Filma gärna i 1080p, välj 4K om du har möjlighet (och lagringskapacitet).

Järna Kommunikation, filma med mobilen, rörlig media

Skaffa en mick

Alla står ut med att se en video med låg bildkvalitet och bra ljud, men ingen orkar se en video med bra bildkvalitet och dåligt ljud. Se därför till att investera i en mikrofon. Köp gärna till en förlängningssladd då medföljande sladd brukar vara av det kortaste laget. Och försök gärna att dölja sladden under kläderna på personen du filmar.

Och gärna ett stativ

Det finns flertalet varianter av stativ som är utformade för mobiltelefoner. Kostar inte mycket att köpa och räddar din video från dina skakiga händer.

Järna Kommunikation, filma med mobilen, rörlig media

Olika vinklar

En tumregel att du ska försöka fånga tittarens intresse under de första sekunderna. Sedan måste du dessutom hålla kvar intresset, det är lättare sagt än gjort. Ett tips är att filma en scen i 2-3 olika vinklar. Olika vinklar kan göra mycket för att t.ex. piffa till en statisk intervju.

Välj rätt format

Vertikalt eller horisontellt? Det beror på vad du ska filma och var du ska publicera din video. För intervjuer är ett horisontellt format att föredra då vi sällan är intresserade av att se hela personen. Dessutom får du större möjlighet att visa intervjupersonen i en intressant miljö. Men är det t.ex. en trixande fotbollsspelare du ska filma är ett vertikalt format att föredra.

Men sedan är det ju det här med olika format på olika plattformar. Säg att du filmar en horisontell video för YouTube, sen kommer du på att den skulle passa perfekt i ett vertikalt format på din Instagram Stories. Vad gör du då? Vill du inte filma flera olika videor är ett alternativ att centrera händelserna i videon, då kan du beskära den till olika format utan att tittaren missar något väsentligt. Slutsumma, välj format efter plattform eller se till att du har marginaler över att beskära.

Glöm inte texten!

Du vill att din video ska väcka intresse även om tittarna inte har möjlighet att slå på ljudet. Därför är textningen en väldigt viktig del. Så ta dig tid till att texta tydligt och fler personer kommer att engagera sig i ditt innehåll.

Redigera som ett proffs

Ibland behöver du göra lite mer avancerad redigering. Då kostar det pengar tänker du! Inte nödvändigtvis. Testa gärna DaVinci Resolve, ett kraftfullt verktyg för redigering, visuella effekter, rörelsegrafik, färgkorrigering och ljudpostproduktion. Dessutom finns det som gratisversion.

Järna Kommunikation, filma med mobilen, DaVinci Resolve

Lite musik livar upp!

Ett bra soundtrack kan verkligen höja intensiteten på din video. Det finns en uppsjö av olika företag som erbjuder musik för en mindre peng. Vill du köra helt gratis så rekommenderar så får du gärna besöka YouTubes Ljudbibliotek. Där finner du ett rikt utbud av både musik och ljudeffekter, de flesta får du använda dig av helt utan krav.

Filma med mobilen, redigera med mobilen

Appar för enkel och snabb produktion direkt i mobilen:

  • iMovie – Videoredigering för iPhone.
  • Adobe Premiere Clip – Videoredigering för Android/iPhone.
  • Vont – Textning.
  • PocketVideo – Videoredigering där du enkelt kan anpassa din video till olika format.

Vetgirig?

Vi lockar gärna med fler matnyttiga tips:

Svenska LantChips blir först i världen med fossilfri produktion

Svenska LantChips Fossilfri produktion

Miljötänk och innovation har präglat Svenska LantChips sedan starten 1991. De var först på marknaden med ekologiska chips och har under åren fortsatt att utveckla nya sätt att producera krispiga LantChips, samtidigt som de värnar om vår natur. Nu tar de nästa steg i utvecklingen och blir först i världen med fossilfri produktion.

I anslutning till chipsfabriken i Södertälje står den nya anläggningen som under oktober kommer att vara klar för användning. Med hjälp av pellets från svenska skogar och chipsrester från produktionen, värms en stor panna med vatten. Vattenångan leds vidare in i fabriken där den värmer upp fritöserna, det kondenserade vattnet går sedan tillbaka till anläggningen och återanvänds.

Mer information om Svenska LantChips nya anläggning hittar du på MyNewsDesk.

Vi har glädjen att arbeta med Svenska LantChips

Vi på Järna Kommunikation är stolta över att få arbeta med företag som verkligen vill ligga i framkant när det kommer till miljömedvetenhet och innovation.

Är du nyfiken på vilka spännande projekt vi har tillsammans med Svenska LantChips? Ta gärna en titt på vårt kundcase!

Sommar och sol. Hurra!

Järna Kommunikation Glad Sommar

Tack alla kunder för att ni gjorde vinter och vår härlig genom roliga jobb tillsammans med er. Tack vänner & kollegor för att ni läser vår blogg, vårt nyhetsbrev och kommer på våra frukostmöten. Vad vore vi utan er! Glad Sommar, önskar alla vi på JK.

Har ni vägarna förbi Järna så kommer här några somriga tips: Järnaglass säljer glass till fabrikspris i Skillebyholm hela sommaren. Ekoleden blomstrar. Och Varma kök bjuder på godaste, mest hälsosamma maten.

Frukostmöte: Kommunicera digitalt – att nå ut och skapa engagemang

Anders Aldén, Lisa Gerhardsson - Kommunicera digitalt

Vi lever i en tid där det pratas mycket om content marketing, storytelling och engagerande budskap. Skriva kan de flesta – men hur uttrycker du dig bäst när företaget ska kommunicera? Vad är skillnaden mellan tonen på hemsidan och i sociala medier? Och vad innebär egentligen alla dessa begrepp?

Anders Aldén och Lisa Gerhardsson jobbar båda med text och budskap på Järna Kommunikation. Lisa har en bakgrund som journalist och har de senaste åren jobbat som copywriter för såväl stora som små varumärken. Anders arbetar med produktion och marknadsföring av innehåll för digitala medier.

Den 19:e september går Anders och Lisa igenom grunderna inom copywriting och ger dig de bästa knepen för att nå ut till målgruppen. Från tonalitet och varumärkestänk till hur du kan tänka när du skriver nyhetsbrev, pressmeddelanden eller inlägg i sociala medier.


Anmäl dig till vårt kostnadsfria frukostmöte

Välkommen onsdagen den 19:e september kl. 08:15-09:00! Vi håller till i I Skillebyholm på restaurang Varma Kök. Ekologisk frukost står framdukad från 08:00. Frukostmötet är kostnadsfritt.

Nyfiken?
Anmäl dig här!

 


Hitta hit:

Ta del av vår personuppgiftspolicy

personuppgiftspolicy GDPR Din personliga integritet är viktig för oss. Därför behandlar vi alla personuppgifter i enlighet med kraven i GDPR och arbetar aktivt för att förbättra hanteringen av dina uppgifter. Ta gärna del av vår personuppgiftspolicy.

Har du frågor gällande behandling av dina personuppgifter ber vi dig kontakta oss på gdpr@jarnakommunikation.se