Glad påsk

Kaffesugen? Kom gärna förbi så bjuder vi på ekofika. Glad påsk!

Glad Påsk

Järna Rosteri har rostat vår alldeles egen kaffeblandning. En något mörkare rostning med djup fyllighet. 100% Arabica. Bönorna kommer från odlingar i Indonesien och Brasilien där kaffet håller hög kvalitet, är ekologiskt samt där det råder goda förhållande kring kaffe-odlarna. Kaffet har rostats varsamt och långsamt för att utveckla kaffets unika smak. Arbetet görs för hand i en rost i gjutjärn.

Besök oss gärna så kan vi prata kommunikationsstrategi, digitala medier eller det som är aktuellt för dig just nu.

Boka gratis idémöte

Frukostmöte – Filma med mobilen

Anders Aldén - Filma med mobilen

Med video kan du snabbt öka engagemanget i dina digitala kanaler, och det måste inte vara dyrt eller vara särskilt svårt. Detta frukostmöte lär dig hur du enkelt och kostnadseffektivt kan filma med mobilen.

Du får lära dig grunderna för att skapa professionella filmklipp som skapar engagemang och når längre:

  • Strategiska frågor innan du börjar filma
  • Kamerahantering, inställningar och positionering
  • Enkla och billiga tillbehör du kan skaffa
  • Val av kanal och format

Anders Aldén är redaktör på Järna Kommunikation och arbetar  med digitala medier – producerar, optimerar och sprider innehåll för bästa resultat, och inte minst för att öka engagemanget mellan varumärke och målgrupp. Där video spelar en central roll.


Håll utkik efter datum

Vi uppdaterar informationen här inom kort. Säkerställ att du inte missar genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev.


Hitta hit:


Kolla även in:

Trender i sociala medier

Trender sociala medier

Vad kommer försvinna och vad kommer vi se mer av 2019? Vi listar några av de viktigaste trenderna inom sociala medier – häng med!

Mer video mer live

Snyggaste videon vinner? Nja.. vi är nu ganska mättade av välproducerat innehåll och kommer troligtvis att få se ett uppsving av live-video. Som konsument vill vi ta del av innehåll som känns äkta och personligt.

Följare är inte hårdvaluta

Att räkna antalet följare verkar för många vara ett sätt att mäta sin framgång i sociala medier. Men då algoritmer stryper den organiska räckvidden blir följare alltmer överflödiga. En stor följarbas må se bra ut, men de exponeras nödvändigtvis inte för det du postar bara för att de är följer din sida. Fokusera istället på mätvärden som är viktiga för just din verksamhet.

Data är kung

Analys av data är och kommer att vara väsentlig för din framgång i sociala medier. Mät det som verkligen är viktigt för varumärket och kommunikationen. Vi kommer få se fler tredjeparts-lösningar för att kunna mäta kommunikationen i sin helhet och inte bara varje enstaka kanaler. Med pixlar installerade i det sociala kretsloppet kan vi pin-pointa kunden i köpresan och arbeta mer med skräddarsydda budskap.

Chatbotar och Robot-influencers 

Användningen av botar tillämpas allt flitigare i våra hem och på våra sociala plattformar. Detta är en följd av att vi blir allt mer automatiserade och kräver att få service när vi behöver det, oavsett tid på dygnet. Fler chat-botar och virtuella assistenter är att vänta.

Med allt mer avancerad A.I. är det inte förvånande att se att vi nu har robot-influencers (se @lilmiquela) Men riktigt intressant blir det först när A.I. börjar skapa innehåll baserat på egna erfarenheter.

Följ inte trenden för trenden skull

Gör du samma sak som alla andra blir konkurrensen väldigt hög. Att lägga en stor budget för dina Black Friday-annonser kan därför bli både dyrt och ointressant. Ska du prompt vara delaktigt i trender i sociala medier behöver du göra något annorlunda för att sticka ut.

Summering – Ge målgruppen incitament att hitta dig

Att personer aktivt kommer att leta efter ditt innehåll är en önskedröm. Du behöver fokusera på att ge målgruppen tydliga incitament att hitta dig. Gemensamt för samtliga trender i sociala medier är att du behöver fokusera på att:

  • skapa engagerande innehåll – gärna video
  • våga sticka ut och tänka annorlunda
  • analysera data och lära känna din målgrupp
  • mäta resultat för målsättningar som är viktiga för ditt varumärke

Läs även

Leadannonser på sociala medier

Leadannonser sociala medier

Önskar du att det fanns ett enklare sätt att komma i kontakt med potentiella kunder? Då kan leadannonser på sociala medier vara något för dig. Såhär kommer du igång med din första kampanj.

Välj rätt morot

Varför ska den potentiella kunden vilja dela med sig av sina kontaktuppgifter? Innan du börjar är det smart att fundera ut ett intressant erbjudande som verkligen lockar dina besökare till att dela med sig av sina uppgifter.

Skapa dina leadannonser

När du skapar en kampanj i Facebook Ads Manager eller LinkedIns kampanjverktyg väljer du målsättning: Leadgenerering.

Därefter säkerställer du att du har valt ut ditt målgruppssegment samt avsatt din önskade budget. När du skapar leadannonser kan du välja mellan följande annonsformat (som användarna ser i sitt flöde) ex bild eller videoannons.

Fånga intresset

Det första användarna ser i sina sociala flöden är antingen ett bild- eller videoinlägg som leder vidare till ett formulär. Därför är det viktigt att du verkligen fångar intresset snabbt. Utforma ett tydligt och engagerande budskap som får målgruppen att klicka sig vidare.

Utforma ditt formulär

Leadannonser sociala medier

Det fina i kråksången är att Facebook och LinkedIn automatiskt kommer fylla i användarnas uppgifter i ditt leadformulär. Detta förutsätter dock att användarna själva har delgett informationen när de har skapat sina konton. Försök därför att endast välja den information som du verkligen behöver för att ex bedöma kvaliteten av ditt lead samt för att kunna ta vidare kontakt.

Det är även viktigt att du laddar upp en url till din uppdaterade policy för hantering av personuppgifter. Även om användare helt frivilligt delar med sig av sina uppgifter är det viktigt att denne förstår hur du avser använda informationen. Transparens och fair play gynnar alla.

Skörda dina leads

Du kan när som helst under kampanjens gång hämta ut uppgifter om dina leads. Vill du sköta processen manuellt går du in på din annons och väljer Resultat. Uppgifterna till dina leads är nu redo att laddas ner. Det finns även stöd för att synka denna process med ditt CRM-system.

Leadannonser sociala medier


Förslag på vidare läsning

Saltå Kvarn – Helhetsfokus på kommunikation

Saltå Kvarn är ett varumärke som älskas av många. Vi har haft glädjen att arbeta tillsammans under många år med bla: förpackningsdesign, annonser, butiksmaterial, hemsida och sociala medier.

Den ekologiska pionjären

Saltå Kvarn är matföretaget som strävar efter att i alla led, från odling till matupplevelse, bidra till en bättre värld. Läs mer om deras ekologiska sortiment.


Vi på Järna Kommunikation är vassa på helheten. Helheten som syns består av strategi, koncept, design, foto och copy. Maskineriet bakom fixar vi lika bra. Vi står för webbutveckling, programmering, konvertering, annonsering och nätverksteknik.

Tillsammans skapar vi hållbara och lönsamma affärer. Läs mer om våra kundcase.