Dags att släppa egot och börja samskapa på riktigt!

Två händer som sammanfogar pusselbitar

Individualismen som socialt fenomen är döende. Att promota sig själv på sociala medier och sitta och räkna hur många likes din selfie har fått är inte hållbart i vårt digitala samhälle. Vi spenderar idag 6-8 timmar om dagen i digitala interaktioner som i hög grad förändrar vårt sätt att samverka. Enligt Alexander Bard självpromotandets tid över. Framtiden ligger istället i händerna på dem som kan nätverka och samskapa.

Får man tro Alexander Bard så är det hög tid att ta sig en rejäl tankeställare över hur vår digitala tillvaro förändrar vår människosyn och världsbild. Alexander menar att vi lever i ett internetsamhälle där den digitala tillvaron är vårt primära tillhåll. Internet är en platt struktur där det inte tjänar något till att ägna dig åt egoboostning, snart kommer ingen längre att vilja lyssna.

Vi lever nu allt mer i en värld där det gemensamma kreativa skapandet definierar våra värderingar.

det som intresserar människan i internetåldern är att tillhöra en svärm”.

Alexander Bard

Vi dras till händelser och är besatta av nätverkade. I den moderna digitala kulturen finns det inte mycket plats över för det individualistiska tänkandet. Att göra saker på nätet som bara gynnar en själv blir omodernt och tråkigt. Vi går i från att vara självcentrerade individer till samskapande divider. Med begreppet divider syftar Alexander på den moderna människans förmåga att dela sig mellan olika grupper och samhörigheter i sökandet efter att tillsammans forma och omforma vår omvärld. Vi dras åter till tanken på flocktillhörighet, med den stora skillnaden att det nu inte finns några begränsningar av många flockar du kan tillhöra. Möjligheterna är oändliga.

Intressant tanke, eller hur?

DayCape gör autism till en superkraft!

Anton Håkansson, grundare DayCape.

Vi är så stolta över att arbeta tillsammans med aktörer som gör världen till en bättre plats. DayCape har sedan 2015 skapat nya möjligheter för hundratals barn med autism. Appen Daycape är en rolig och interaktiv bildkalender som hjälper barn i behov av extra stöd att utvecklas i vardagen tillsammans med sina föräldrar och lärare. Nu har DayCape tagit steget från att vara en mycket uppskattad betaversion till en fullt utrustad app med helhetslösningar för både familjen och hela klassen. Vi ser fram emot en spännande framtid tillsammans med DayCape.

Nu kan du prenumerera på DayCapes nyhetsbrev!

Dags för en ekologisk höstfika?

JK--Kaffe-sommar-FYRKANT-Jarna-rosteri

Visste du att Järna Rosteri gör fantastiskt gott kaffe? Så gott att vi var tvungna att ha vår egen ekologiska blandning.

Vad har du för planer i höst? Låt oss bjuda på ekofika så kan vi prata kommunikationsstrategi, digitala medier eller det som är aktuellt för dig just nu.

Det är bara att höra av dig till oss på 08-551 733 33 eller skicka en mötesförfrågan!

Helhetstänk kring design – en god affär, Karin tipsar!

Karin Huber

Vi är glada över att så många kunde medverka under vårt senaste frukostmöte. För er som missade Karins föreläsning, vår flitiga grafiska formgivare, kommer här några tips hur du kommer igång med att skapa en tydlig designprofil:

Värdegrund
Värdegrunden är den plattform vi står på och arbetar utifrån. En känsla och en övertygelse som är gemensam för företaget. Genom att utgå ifrån verksamheten som en egen personlighet blir det enklare att hitta rätt formspråk. Vad motiverar personen (företaget) att gå till jobbet en ledig dag? Vad gör hen inte även om betalningen är stor?

Position idag
Ta reda på vart företaget står idag i förhållande till konkurrenterna.

Målgruppen
Mycket är vunnet om du kan sätta dig in i hur målgruppen fungerar på olika plan, helst så många som möjligt. Vad värderar de i livet? Är de välutbildade? Reser de mycket?

Styrkor
Vad har företaget för styrkor idag som vi vill förmedla? Vad är det som gör att målgruppen väljer just deras varumärke?

Imorgon
Vi lever i en föränderlig värld. Därför är det viktigt att även tänka framåt och fråga sig hur företaget vill att målgruppen ska uppfatta dem i framtiden.

Helhetstänk kring design
Följ oss gärna på sociala medier, vi låter dig veta när vi håller nästa frukostmöte!