Frukostmöte 22 feb: Autism som superkraft! – Om socialt entreprenörskap och att utveckla idé till verklighet

Anton Håkanson

Anton Håkanson, social entreprenör och grundare av DayCape, berättar om hur det är att förvandla hinder till möjligheter och hur barn och unga i behov av extra stöd kan utveckla egna superkrafter med hjälp av rätt förutsättningar. Som barn diagnostiserades Anton inom autismspektrat, en diagnos som senare avskrevs men lämnade honom med en unik insikt om de vardagliga problem som barn med autism brottas med. Insikter som lade grunden för appen DayCape, en digital bildkalender, som hjälper lärare och föräldrar att låta barn och elever utvecklas efter sina egna förmågor. DayCape har vunnit flertalet priser och bidragit till ett ökat fokus på hur skolor och förvaltningar kan arbeta med digitala hjälpmedel som ett stöd i verksamheten.

Missa inte detta tillfälle att inspireras av Antons berättelse och insikter. Ta del av råd och tips på hur kreativa idéer kan bli verkligheter och hur det är att driva ett startupföretag till framgång.

Välkommen till frukostmöte onsdagen den 22:e februari, kl 08:15-09:00 i Kulturhuset i Ytterjärna. Ekologisk frukost står framdukad från 08:00. Frukostmötet är kostnadsfritt.

“Det spelar ingen roll vem du är, hur gammal du är, var du bor, vad du vill göra … vem som helst kan sätta på en mantel och förbereda sig för en superdag!” Anton Håkanson, grundare DayCape

Anmäl dig nu

Söker du svar på hur vi kan bidra till en grönare planet? Sök på Ecosia!

Ecosia Logo

Sökmotorsbranschen har under de senaste åren fått tillökning av nya innovativa uppstickare. Idag tenderar allt fler att försöka vara mer medvetna om hur deras digitala vardag präglar världen vi lever i. För den miljömedvetne surfaren kan vi rekommendera sökmotorn Ecosia.

Plantera träd medan du söker på webben

Ecosia är en vanlig sökmotor med ett ganska ovanligt syfte. De skänker nämligen minst 80% av sina annonsintäkter till trädplantering. Sökmotorn låter dig dessutom se hur många träd du hjälper dem att plantera medan du söker.

Ecosia Tree

ecosia.org kan du ta del månadsbaserade rapporter för att säkerställa att intäkterna verkligen går till trädplantering.

Låter dig jämföra resultaten med Google

Google är känd som mångas förstaval när det kommer till sökmotorer. Detta har Ecosia tagit med i beräkningen och låter dig med ett musklick jämföra sökresultatet med Googles egna. Sökmotorn i sig är baserad på Microsofts Bing.

Introduktionsvideo

Hackade lösenord och stulna identiteter?

Hackade Lösenord och kontonEtt flertal kunder till oss har hört av sig för att ta reda om man är drabbad av den nyligen omtalade lösenordsstölden från ett flertal tjänster (Tumblr, Dropbox, LinkedIn, Yahoo, Biljettnu m.fl.) rapporterad i bl.a. SVT.

För att ta reda på om du är drabbad:

  1. Gå till SVTs tjänst Dold
  2. Fyll i din e-postadress och klicka på ”Maila mig informationen” om du skulle finnas med i registret över hackade e-postkonton.

För att åtgärda problemen:

Byt lösenord (till ett starkare) för varje tjänst du använder som är drabbad.

Läs mer om hur du kan säkra dina lösenord på ett smidigt sätt.

Behöver du hjälp: tveka inte att ta kontakt med oss.

 

 

Vinnare och förlorare i Sveriges digitala landskap.

Sociala Medier Griffeltavla

I år är Snapchat vinnaren hos det svenska folket. Facebook är fortfarande en social gigant och Instagram ökar. Den stora förloraren är Twitter. I år ser vi en trend där delande ökar men skapadet av eget material minskar och Facebook på allvar blir den primära källan till nyhetsinformation. Vi sammanfattar Svenskarna och sociala medier 2016.

Facebook förblir jätten i vår digitala vardag

I årets rapport från Internetstiftelsen i Sverige står det klart att Facebook helt klart är ett medium som är här för att stanna. Plattformen är det största sociala nätverket i Sverige och fortsätter att öka med några procent på en årlig basis. Anledningen till att Facebook fortsätter att vara relevant kan bero på vårt ökande intresse av att samskapa i grupper och vårt växande behov av att nätverka. Dock ser vi att användandet mer och mer blir en integrerad del i år vardag, något som hela tiden finns där men som vi inte längre lägger lika mycket energi på. Trenden går mer mot att dela innehåll och mindre mot att skapa eget. Facebook är nu det primära mediet för konsumtion av information. För dagens ungdomar är det viktigare än tv, radio och dagstidningar. Det är nu mer relevant än någonsin för traditionella medier att lyssna till målgruppens behov och arbeta för en ökad integration med sociala medier.

Snapchat och Instagram är årets stora vinnare

Snapchat är det medium som har ökat mest sedan föregående år. Det är fortfarande störst hos en yngre målgrupp och det är sällsynt med användare över 35 år. Snapchat är alltså långt ifrån en tillfällig fluga och företag kommer behöva öka sitt fokus för att integrera Snapchat i sin marknadsföringsstrategi. Detsamma gäller för Instagram som också fortsätter att växa. Instagram lanserade i år funktionen Stories som på många sätt kan jämföras med Snapchat. Frågan är dock om ökningen av Snapchatanvändare kommer att vara beständigt. Instagram har ett övertag i relation till Snapchat då många privatpersoner och företag redan har byggt upp ett stort följarnät på plattformen. Det är därför ett enkelt steg att testa på Stories istället för att hoppa över till en nytt medium. Oavsett vad framtiden har att erbjuda är det tydligt att en ökad interaktionshastighet är precis vad den växande skaran av ungdomar efterfrågar. Relevans och underhållning i stunden är ledordet.

Twitter ligger risigt till

Ett återkommande tema för diskussion det senaste året har varit synen på Twitter som ett relevant medium. Sedan 2011 har antalet användare i Sverige ökat men trenden har nu brutits och användarantalet har börjat sjunka sedan 2015. Det finns en del spekulationer om anledningen till den dalande användarskaran. Det allt hårdare verbala klimatet i kombination med att medium med bildfokus har ökat. Oavsett vad så finns det anledning för Twitter att se över sin affärstrategi.

Dags för företag att öka sin närvaro och relevans

Det går inte att blunda för att sociala medier är en växande del av vår vardag och våra liv. Det är i de sociala medierna vi skapar relevans, en plats där allt det viktiga händer. För företag gäller det att ta detta på allvar och börja integrera sociala medier som en större del av marknadsföringsstrategin. Sociala medier är inte längre något som är en kul grej att ha utan är kanske det verktyg som till stor del definierar dig som företag på marknaden. När delakulturen ökar är detta ett gyllene tillfälle för företag att skapa kvalitativ content som användarna vill dela med sig av.

 

DayCape tilldelas European Youth Award!

DayCape appen med DayCape vänner

Vår kära kund DayCape har gjort sig förtjänt av ytterligare en prestigefylld utmärkelse. Appen DayCape korades som vinnare av EYA inom kategorin Healthy Life med motiveringen:

DayCape impresses with its agile tools: the picture schedule and easy-to-use simple dashboard enhance collaboration, facilitate prioritization and lead to the overall completion of tasks. Successful outcomes decrease stress and allow a well-organized small community to provide safety and support to people with ASD.

Vi tillägnar ett stort grattis till DayCape. Vi är helt övertygade om att detta inte är den sista utmärkelsen!

European Youth Award (EYA) är en Europeisk tävling för unga företagare och entreprenörer som arbetar med digitala projekt med målsättning att förbättra samhället.