Facebook för nybörjare – 10 tips för att öka din sociala närvaro

Facebook Like

Ska du starta en ny sida på Facebook för ditt företag? Eller kanske vill du öka närvaron på din befintliga sida? Här kommer 10 enkla tips för att säkerställa att du verkligen når din målgrupp – på bästa och mest kostnadseffektiva sätt.

1. Sätt budgetram

Detta kan upplevas som lite av en självklarhet, men att ha en tydlig bild av hur stor del av din budget som du vill avsätta för din sociala närvaro är avgörande för många av dina fortsatta val. Fundera kring hur stor budget du vill ha och utvärdera efter en-två kvartal.

2. Avgränsa syftet

Hur brett eller snävt syftet med din sociala närvaro är lägger ramverket för hur du utformar ditt innehåll, hur ofta du publicerar inlägg och hur du analyserar din statistik. Tänk därför efter vad ditt syfte är med dig sociala närvaro. Att vara på Facebook “för att alla är ju där” är tyvärr inte ett syfte som kommer ge dig bra avkastning på din budget. Exempelvis kan ditt primära syfte vara att:

  • Öka kännedomen om varumärket
  • Konvertera besökare till kunder
  • Opinionsbilda
  • Ge dina kunder en ökad support

Facebook m.m

3. Tematisera ditt innehåll

Vid varje projekt är det bra att utforma en kommunikationsplan – en samling riktlinjer för vilka budskap du vill kommunicera (och i vilket syfte). Ett sätt att strukturera din kommunikation via Facebook är att gruppera dina budskap i olika teman. Vi rekommenderar att du definierar 3-5 olika teman för ditt innehåll. Fundera kring vilka teman som är aktuella för ditt varumärke, är det kanske:

  • Dina tjänster/produkter?
  • Din personal?
  • Branschnytt?
  • Citat?

Genom att tematisera motverkar du att innehållet blir enformigt och kan på ett mer effektivt sätt tala till olika delar av din målgrupp.

4. Fundera kring din frekvens

Utifrån ditt syfte och budget finns det olika förutsättningar för hur ofta du bör publicera inlägg. En grundregel är att “tala högre när du har något att säga” dvs publicera mer frekvent när något viktigt ska inträffa. Dock rekommenderar vi att du funderar över en grundnivå för din närvaro. Ska du publicera 1 gång i vecka eller 1 gång om dagen…motivera!

5. Ta hänsyn till vilket innehåll som Facebook föredrar

Facebook kontrollerar, till viss del, spridningen av olika typer av innehåll via algoritmer. En bra tumregel att ta hänsyn till när det kommer till den potentiella spridningen (räckvidden) av ditt material är att inlägg med:

  • Text + länk = inte så värst bra räckvidd
  • Text + bild = bättre räckvidd
  • Text + video = bra räckvidd

Detta innebär nu inte att du bara ska publicera video. Du ska alltid välja det inläggsformat som bäst motiveras av syftet med inlägget, dvs vad vi vill att målgruppen ska göra. Men, vetskapen om vilket innehåll som generellt fungerar bäst ger dig ett försprång när det du väljer hur du ska utforma ditt material.

Facebook Gilla

5.1 Det går utmärkt att göra video med liten budget

Att det kostar skjortan att producera video är en sanning med modifikation. Idag kommer du långt med en mobiltelefon, mikrofon, mindre stativ och enklare program för videoredigering. Professionell budgetvideo fungerar finfint på Facebook!

6. Var inte rädd för att “boosta”

Idag är det inte lika lätt som förr att få organisk (ej betald) räckvidd. Detta innebär dock inte att din sociala närvaro behöver vara så värst kostsam. Ett par hundralappar per inlägg kan göra mirakel! Att boosta (annonsera) lär du dig snabbt och enkelt med Facebooks verktyg.

7. Avgränsa målgruppen

Beroende på hur du har tematiserat ditt innehåll kan det vara lämpligt att boosta mot olika målgrupper. Ta tiden att skapa en målgrupp för varje typ av innehåll, då är chansen större att du nå personer som bryr sig om vad du har att säga.

8. Flest följare vinner….inte i längden

Att ha många följare av din sida känns såklart bra. Det ökar ju chansen till att fler gillar ditt innehåll och att detta därmed sprider sig till fler. Dock har Facebook dragit åt svångremmen kring den organiska räckvidden. Detta innebär att antalet följare inte längre är en garanti för räckvidd. Så fortfarande gäller det att boosta dina inlägg, då säkerställer du ju dessutom att du når personer som inte tidigare var bekant med din verksamhet.

Facebook massa likes

9. Interagera mera!

Facebook kan vara ett utmärkt verktyg för kundtjänst och försäljning. Se därför till att du regelbundet svarar på kommentarer och meddelande. Förutom nöjdare kunder så får din sida även en bättre siffra när det kommer till tillgänglighet. När dina besökare är inne på din företagssida är svarsfrekvensen en av de första sakerna de ser….se till att den är på 100%!

10. Akta så att Facebook-polisen inte tar dig!

Facebook Police

Att anordna tävlingar är ett väldigt populärt och kostnadseffektivt sätt skapa engagemang kring ditt varumärke på sociala medier. Men…Facebook uppdaterar regelbundet sina riktlinjer för hur du som företag får interagera. Läs därför Facebooks riktlinjer en extra gång innan du provar något nytt!

Nu har du en hel verktygslåda för att skapa bra sociala närvaro på Facebook. Är du redo att köra så det ryker, eller är du kanske sugen på fler tips?

Anders Aldén Redaktör, Produktionsledare 073 330 34 32 anders@jarnakommunikation.se