Facebook för nybörjare – 10 tips för att öka din sociala närvaro

Facebook Like

Ska du starta en ny sida på Facebook för ditt företag? Eller kanske vill du öka närvaron på din befintliga sida? Här kommer 10 enkla tips för att säkerställa att du verkligen når din målgrupp – på bästa och mest kostnadseffektiva sätt.

1. Sätt budgetram

Detta kan upplevas som lite av en självklarhet, men att ha en tydlig bild av hur stor del av din budget som du vill avsätta för din sociala närvaro är avgörande för många av dina fortsatta val. Fundera kring hur stor budget du vill ha och utvärdera efter en-två kvartal.

2. Avgränsa syftet

Hur brett eller snävt syftet med din sociala närvaro är lägger ramverket för hur du utformar ditt innehåll, hur ofta du publicerar inlägg och hur du analyserar din statistik. Tänk därför efter vad ditt syfte är med dig sociala närvaro. Att vara på Facebook “för att alla är ju där” är tyvärr inte ett syfte som kommer ge dig bra avkastning på din budget. Exempelvis kan ditt primära syfte vara att:

  • Öka kännedomen om varumärket
  • Konvertera besökare till kunder
  • Opinionsbilda
  • Ge dina kunder en ökad support

Facebook m.m

3. Tematisera ditt innehåll

Vid varje projekt är det bra att utforma en kommunikationsplan – en samling riktlinjer för vilka budskap du vill kommunicera (och i vilket syfte). Ett sätt att strukturera din kommunikation via Facebook är att gruppera dina budskap i olika teman. Vi rekommenderar att du definierar 3-5 olika teman för ditt innehåll. Fundera kring vilka teman som är aktuella för ditt varumärke, är det kanske:

  • Dina tjänster/produkter?
  • Din personal?
  • Branschnytt?
  • Citat?

Genom att tematisera motverkar du att innehållet blir enformigt och kan på ett mer effektivt sätt tala till olika delar av din målgrupp.

4. Fundera kring din frekvens

Utifrån ditt syfte och budget finns det olika förutsättningar för hur ofta du bör publicera inlägg. En grundregel är att “tala högre när du har något att säga” dvs publicera mer frekvent när något viktigt ska inträffa. Dock rekommenderar vi att du funderar över en grundnivå för din närvaro. Ska du publicera 1 gång i vecka eller 1 gång om dagen…motivera!

5. Ta hänsyn till vilket innehåll som Facebook föredrar

Facebook kontrollerar, till viss del, spridningen av olika typer av innehåll via algoritmer. En bra tumregel att ta hänsyn till när det kommer till den potentiella spridningen (räckvidden) av ditt material är att inlägg med:

  • Text + länk = inte så värst bra räckvidd
  • Text + bild = bättre räckvidd
  • Text + video = bra räckvidd

Detta innebär nu inte att du bara ska publicera video. Du ska alltid välja det inläggsformat som bäst motiveras av syftet med inlägget, dvs vad vi vill att målgruppen ska göra. Men, vetskapen om vilket innehåll som generellt fungerar bäst ger dig ett försprång när det du väljer hur du ska utforma ditt material.

Facebook Gilla

5.1 Det går utmärkt att göra video med liten budget

Att det kostar skjortan att producera video är en sanning med modifikation. Idag kommer du långt med en mobiltelefon, mikrofon, mindre stativ och enklare program för videoredigering. Professionell budgetvideo fungerar finfint på Facebook!

6. Var inte rädd för att “boosta”

Idag är det inte lika lätt som förr att få organisk (ej betald) räckvidd. Detta innebär dock inte att din sociala närvaro behöver vara så värst kostsam. Ett par hundralappar per inlägg kan göra mirakel! Att boosta (annonsera) lär du dig snabbt och enkelt med Facebooks verktyg.

7. Avgränsa målgruppen

Beroende på hur du har tematiserat ditt innehåll kan det vara lämpligt att boosta mot olika målgrupper. Ta tiden att skapa en målgrupp för varje typ av innehåll, då är chansen större att du nå personer som bryr sig om vad du har att säga.

8. Flest följare vinner….inte i längden

Att ha många följare av din sida känns såklart bra. Det ökar ju chansen till att fler gillar ditt innehåll och att detta därmed sprider sig till fler. Dock har Facebook dragit åt svångremmen kring den organiska räckvidden. Detta innebär att antalet följare inte längre är en garanti för räckvidd. Så fortfarande gäller det att boosta dina inlägg, då säkerställer du ju dessutom att du når personer som inte tidigare var bekant med din verksamhet.

Facebook massa likes

9. Interagera mera!

Facebook kan vara ett utmärkt verktyg för kundtjänst och försäljning. Se därför till att du regelbundet svarar på kommentarer och meddelande. Förutom nöjdare kunder så får din sida även en bättre siffra när det kommer till tillgänglighet. När dina besökare är inne på din företagssida är svarsfrekvensen en av de första sakerna de ser….se till att den är på 100%!

10. Akta så att Facebook-polisen inte tar dig!

Facebook Police

Att anordna tävlingar är ett väldigt populärt och kostnadseffektivt sätt skapa engagemang kring ditt varumärke på sociala medier. Men…Facebook uppdaterar regelbundet sina riktlinjer för hur du som företag får interagera. Läs därför Facebooks riktlinjer en extra gång innan du provar något nytt!

Nu har du en hel verktygslåda för att skapa bra sociala närvaro på Facebook. Är du redo att köra så det ryker, eller är du kanske sugen på fler tips?

NFC-chip i handen – Är du road eller oroad?

Anders Aldén, NFC-chip

Mellan tumme och pekfinger är mitt NFC-chip placerat. Det är inte mycket större än ett riskorn men väcker både uppståndelse och oro. Röster proklamerar att det är nu som vi blir digitala på riktigt medan andra är förvissade om att vi har låtit storebror krypa under vårt skinn. Ny teknik har en tendens att både roa och oroa, men är det inte samtidigt det som gör det så intressant?

Vi kan bl.a läsa om SJ-resenärer som har sin biljett i handen, varken biljett eller mobil behöver visas upp. Själv hinner jag knappt greppa att NFC-chippet är en ny fluga innan jag blir kontaktad av konsulten, tillika arbetskontakten Jenny Ström. Med glädje i rösten berättar Jenny att hon har blivit biohackad. Det dröjer inte länge förrän jag själv sitter mitt emot Jowan Österlund, CEO BioHax Int, redo att få mitt NFC-chip insatt under huden.  

Jowan Österlund, BioHax Int

Jowan (höger) förbereder oss inför ett mycket smidigt ingrepp.

Ny teknik är till för att upptäckas

Varför valde just du att få ett NFC-chip? Frågar reportern från LT mig (läs: Därför har Anders ett chip i handen). Frågan är befogad då vi, ca 2000 personer, med implantat utgör en minoritet (s.k. early adopters). Det främsta skälet är nyfikenhet. Att integrera tekniken med min egen kropp ger mig en känsla av spänning.

Om det visar sig att mitt NFC-chip kommer att öppna många dörrar för mig får framtiden utvisa, hur som helst vill jag vara med i utvecklingen redan nu. Jag ser det lite som en experimentell investering inför en möjlig framtid. Denna tro på en “brave new world” delar jag med flertalet andra som bär ett chip i handen.

“Jag har alltid varit intresserad av ny teknik och de möjligheter den ger, nyfikenhet är en otroligt stark drivkraft för mig. Att ‘integrera’ sig själv med olika system och lösningar innebär att ytterligare en dimension öppnar sig”, berättar Martin Lewin, CEO Pacing Solutions AB

Anders Aldén, NFC-Chip

Med några knapptryck är mitt NFC-chip konfigurerat med min LinkedIn-sida.

Man ska vara försiktigt med ny teknik

Järna Kommunikation har vi den stora äran att arbeta tillsammans med många olika företag inom flertalet branscher, stora som små. Desto viktigare för oss att hålla ögonen öppna inför vad framtiden har att erbjuda. När det kommer till teknik är det nästintill en skyldighet för oss att vara med i omvärldsbevakningen av nya innovationer och trender. Dock innebär det inte att man ska kasta sig ut efter första bästa innovation. Jag tycker det är sunt att personer i min omgivning ställer sig kritiska och undersöker potentiella risker med tekniken. Det är först när vi resonerar kring fördelar och nackdelar, nytta och risker som vi skapar nya insikter och initiativ till utveckling.

För mig är det viktigt att valen vi gör inte på något sätt är oåterkalleliga. Vi ska kunna testa och lära oss om ny teknik, ta med oss det bästa och vidareutveckla det som inte är bra. Det ligger en trygghet i vetskapen att mitt chip är borta med ett enkelt snitt.

“Det handlar bara om convenience, convenience, convenience. Det ska vara enkelt att använda och enkelt att ta bort”säger Jowan.

Vad är dina tankar kring NFC-chip?

Dela gärna med dig av dina funderingar 🙂

JK’s Pontus Karlsson – utvecklare motiverad av lusten att skapa praktiska innovationer

Jag har alltid älskat att undersöka och uttrycka mig kreativt genom att skapa. När jag var liten handlade det mest om att mecka sönder all elektronik jag kom över, bygga lego, slipa till smörknivar eller slå in hundratals spikar i de kojor jag haft glädjen att bygga.

När jag blev äldre och blev “uppkopplad” så fastnade jag först och främst för att skapa hemsidor och internettjänster. Jag valde därför en specialutformad data-, teknik- och elektronikutbildning på gymnasiet.

Efter gymnasiet så började jag jobba i en livsmedelsbutik och fortsatte mitt intresse för utveckling på hobbynivå. Samtidigt som jag höll på med egna projekt på fritiden så lärde jag mig allt om kund och säljkontakt, butiksförsäljning och produktexponering.

När det blev sedan blev dags för mig att börja jobba professionellt som utvecklare så tog jag först en webbapplikationsutvecklar-utbildning på yrkeshögskolan. Det var en stor glädje att äntligen få börja fokusera heltid på mitt stora intresse.

Som examensprojekt skapade jag ett innovativt verktyg som jag senare presenterade för ett kanadensiskt företag som då valde att samarbeta med mig. Tillsammans med en spansk utvecklare och med mitt arbete som grund så började vi utveckla en helt ny tjänst, myBodyGraph.com. Resultatet har nu varit live i snart tre år och har över 55 000 användare.

Min tekniska kompetens är så kallad “full-stack”, vilket betyder att jag har en bred kompetens och arbetar med allt från databaser att processa datan på servern till allt användaren ser och interagerar med. Förutom själva programmerandet så har jag också ett stort intresse för själva produktutvecklingen. Jag är oftast full med idéer och har en förmåga att alltid se mängder med möjligheter hur en produkt kan utvecklas, lägger ett stort fokus på detaljer och har en förmåga att se vilka steg som behöver tas för att ta en produkt vidare till nästa nivå.

Jag brinner helt enkelt för allt som har med utveckling att göra, från idéstadiet till själva utvecklingen, från det tekniska till det visuella, hur man använder produkten, att lösa problem, skapa nya lösningar och nya innovativa produkter.

Min fritid spenderar jag mest tillsammans med min tvååriga son och sambo, då och då får jag tid för mig själv och då springer jag ibland genom skogen och njuter av fågelsången men mer ofta blir det långsamma promenader tillsammans med vår hund. Tillsammans med min familj spenderar jag även mycket tid tillsammans med andra nära och kära, då helst i anslutning till våra odlingar.

Förutom produkt- och webbutveckling så har jag också ett stort intresse för hållbarhet och miljöfrågor. Järna Kommunikation är i mina ögon ett väldigt modernt företag som följer etik och har en kultur som ligger mig varmt om hjärtat.

Det finns ingen framtid utan hållbar utveckling. Att vi tar hand om oss själva och den jord vi lever på är grunden för ett lyckligt liv.

Jag är väldigt tacksam att jag nu är en del av Järna Kommunikation och ser fram emot att bidra med min tekniska kompetens och för att skapa praktiska och innovativa lösningar för framtiden.

En (skatt)karta i fokus på Hagastiftelsens hemsida

Hitta rätt och hitta lätt, det var uppgiften. Hagastiftelsens alla fantastiska verksamheter är utspridda på många olika platser i och mellan Järna, Trosa och Gnesta. Vi skulle också klura på en ny struktur, texter och ta fina bilder till den nya hemsidan. För er som inte är bekanta med Hagastiftelsen så är det en stiftelse bestående av flera olika gruppboenden med daglig sysselsättning för människor med funktionsvariationer.

Att tydliggöra Hagastiftelsens mångfald

Hagastiftelsen Boenden och Daglig Sysselsättning

Den grafiska kommunikationen ville vi hålla enkel och tydlig. Utmaningen låg i att tydliggöra Hagastiftelsens mångfald i och med dess många olika verksamhetsadresser. Vi vill också underlätta för besökare att smidigt hitta fram till både lediga tjänster och boplatser. Lösningen fick bli en karta som fungerar som en helt vanlig webbkarta och som samtidigt harmoniserar estetiskt med resterande kommunikation.

Vi ville också framhäva verksamhetens stabilitet, skönhet, ljus och värme. Även visa på den röda tråden dem emellan i texter, med fina foton på personalen, verksamheterna och byggnaderna.

“Vi har bara gott att säga om samarbetet med Järna kommunikation. De tar sig an uppgifterna på ett professionellt och kunnigt sätt och är lätta att kommunicera med. De har varit lyhörda för våra önskemål och vi har fått ett trevligt bemötande.”
Cecilia Westerdahl, samordnare på Hagastiftelsen.

En speciell verksamhet – Omtanke med människan i centrum

HagastiftelsenDet mest tongivande för alla verksamheter inom Hagastiftelsen är deras fokus på att ha vårdtagaren i centrum. Det innebär att bygga upp och anpassa verksamheten, personalsammansättningen och boendet runt individen istället för tvärtom.
När det gäller de dagliga verksamheterna, är målet med sysselsättningen att de boende ska finna glädje och meningsfullhet sprunget ur vetskapen om att det arbete man har utfört är av betydelse för andra. Likaså här är uppgifterna utformade att passa vad som i verkligheten är av intresse.

“Det finns en glädje i att samarbeta med Hagastiftelsen, jag gillar tanken att det är en icke toppstyrd organisation. Varje enhet styr sig själv och är på så vis en helt unik “skatt” att upptäcka. Det har varit fint att möta och lyfta fram de olika verksamheterna.” säger Jesper Thörn, webbutvecklare JK

HagastiftelsenDet känns varmt inombords att samarbeta med verksamheter vars fokus på individen främjar människans inneboende förmågor. Ett inspirerande samarbete. Tack för oss Hagastiftelsen!