Google Ads – Bli synlig där dina kunder är

Google Ads

Vill du locka rätt besökare till din hemsida? Eller öka synligheten av dina produkter? Då är Google Ads valet för dig. Vi erbjuder Google-certifierade specialister som gärna hjälper dig att finslipa din digitala marknadsföring.

Med hjälp av Google Ads kan vi anpassa marknadsföringen för att uppnå bästa resultat, oavsett om det gäller att locka nya kunder till din hemsida eller leda befintliga kunder till köp. Vi hjälper dig gärna med:

  • Sök – Bli synlig i Googles sökresultat när personer söker efter ord eller fraser som är relevanta för just din verksamhet.
  • Display – Visa upp engagerande annonser på hemsidor där dina potentiella kunder finns.
  • YouTube – Se till att dina videor når din målgrupp via YouTube.
  • Retargeting – Rikta skräddarsydda budskap till personer som redan har interagerat med ditt innehåll.

Du sätter budget, vi levererar resultat

Du behöver inte avsätta en stor budget för att nå resultat via Google. Dessutom är det möjligt att anpassa kostnaden under hela annonseringsperioden. Tack vare verktyg såsom Google Analytics kan vi, med hjälp av statistik och analys, anpassa marknadsföringen för optimalt resultat.

Bli synlig där dina kunder är – Hör av dig till oss!


Annonsering och optimering

Som ett komplement till betald annonsering skapar vi även bästa förutsättningarna för dig att synas organiskt i Googles sökmotor.

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig med sökmotorsoptimering.


 

A/B test – Optimera ditt innehåll

A/B test

Osäker på vilket innehåll som funkar bäst för din målgrupp? Med ett A/B test kan du få svaret och optimera ditt innehåll för bästa resultat. 

Ett A/B test går ut på att jämföra två versioner av en variabel. Exempelvis kan du göra en annons riktad till en specifik målgrupp, med samma budskap med olika bilder. Syftet är att få bekräftat vilken variabel som ger bäst resultat, så att du slipper gissa!

A/B test kan exempelvis användas när du vill veta vilken:

  • Ämnesrad som funkar bäst i ditt mailutskick.
  • Bild som leder till flest klick på länken i ditt sociala inlägg.
  • Design på hemsidan som leder till flest konverteringar.
  • Längd på ditt formulär som ger högst deltagande.

Att tänka på vid A/B testning

Genomför inte för stora förändringar på samma gång. Risken finns att det blir svårt att lista ut vilka förändringar som bidrog till önskad effekt. En förändring i taget är att rekommendera.

A/B tester tar tid och varje test kräver ett visst antal interaktioner för att du ska kunna dra slutsatser av ditt innehåll. Var beredd på att det kan ta längre tid än planerat att få tydliga resultat. Men, tålamod är ju en dygd.

Testa annonser på sociala medier

Vill du A/B testa ditt innehåll på Facebook skapar du följande:

  1. En kampanj med vald målsättning ex Trafik.
  2. Ett Ad Set, välj målgrupp samt budget.
  3. Två annonser i ditt Ad Set. Ändra en variabel ex call-to-action eller bildlänk.

Facebooks algoritmer kommer att avgöra vilket innehåll som är mest troligt att ge dig bäst resultat, och kommer således att fördela din budget till det optimala alternativet. Därefter är det upp till dig att analysera och dra lärdom av resultatet.


Du kanske även är intresserad av:

Frukostmöte – Filma med mobilen

Anders Aldén - Filma med mobilen

Med video kan du snabbt öka engagemanget i dina digitala kanaler, och det måste inte vara dyrt eller vara särskilt svårt. Detta frukostmöte lär dig hur du enkelt och kostnadseffektivt kan filma med mobilen.

Du får lära dig grunderna för att skapa professionella filmklipp som skapar engagemang och når längre:

  • Strategiska frågor innan du börjar filma
  • Kamerahantering, inställningar och positionering
  • Enkla och billiga tillbehör du kan skaffa
  • Val av kanal och format

Anders Aldén är redaktör på Järna Kommunikation och arbetar  med digitala medier – producerar, optimerar och sprider innehåll för bästa resultat, och inte minst för att öka engagemanget mellan varumärke och målgrupp. Där video spelar en central roll.


Håll utkik efter datum

Vi uppdaterar informationen här inom kort. Säkerställ att du inte missar genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev.


Hitta hit:


Kolla även in:

Glad påsk

Kaffesugen? Kom gärna förbi så bjuder vi på ekofika. Glad påsk!

Glad Påsk

Järna Rosteri har rostat vår alldeles egen kaffeblandning. En något mörkare rostning med djup fyllighet. 100% Arabica. Bönorna kommer från odlingar i Indonesien och Brasilien där kaffet håller hög kvalitet, är ekologiskt samt där det råder goda förhållande kring kaffe-odlarna. Kaffet har rostats varsamt och långsamt för att utveckla kaffets unika smak. Arbetet görs för hand i en rost i gjutjärn.

Besök oss gärna så kan vi prata kommunikationsstrategi, digitala medier eller det som är aktuellt för dig just nu.

Boka gratis idémöte

Trender i sociala medier

Trender sociala medier

Vad kommer försvinna och vad kommer vi se mer av 2019? Vi listar några av de viktigaste trenderna inom sociala medier – häng med!

Mer video mer live

Snyggaste videon vinner? Nja.. vi är nu ganska mättade av välproducerat innehåll och kommer troligtvis att få se ett uppsving av live-video. Som konsument vill vi ta del av innehåll som känns äkta och personligt.

Följare är inte hårdvaluta

Att räkna antalet följare verkar för många vara ett sätt att mäta sin framgång i sociala medier. Men då algoritmer stryper den organiska räckvidden blir följare alltmer överflödiga. En stor följarbas må se bra ut, men de exponeras nödvändigtvis inte för det du postar bara för att de är följer din sida. Fokusera istället på mätvärden som är viktiga för just din verksamhet.

Data är kung

Analys av data är och kommer att vara väsentlig för din framgång i sociala medier. Mät det som verkligen är viktigt för varumärket och kommunikationen. Vi kommer få se fler tredjeparts-lösningar för att kunna mäta kommunikationen i sin helhet och inte bara varje enstaka kanaler. Med pixlar installerade i det sociala kretsloppet kan vi pin-pointa kunden i köpresan och arbeta mer med skräddarsydda budskap.

Chatbotar och Robot-influencers 

Användningen av botar tillämpas allt flitigare i våra hem och på våra sociala plattformar. Detta är en följd av att vi blir allt mer automatiserade och kräver att få service när vi behöver det, oavsett tid på dygnet. Fler chat-botar och virtuella assistenter är att vänta.

Med allt mer avancerad A.I. är det inte förvånande att se att vi nu har robot-influencers (se @lilmiquela) Men riktigt intressant blir det först när A.I. börjar skapa innehåll baserat på egna erfarenheter.

Följ inte trenden för trenden skull

Gör du samma sak som alla andra blir konkurrensen väldigt hög. Att lägga en stor budget för dina Black Friday-annonser kan därför bli både dyrt och ointressant. Ska du prompt vara delaktigt i trender i sociala medier behöver du göra något annorlunda för att sticka ut.

Summering – Ge målgruppen incitament att hitta dig

Att personer aktivt kommer att leta efter ditt innehåll är en önskedröm. Du behöver fokusera på att ge målgruppen tydliga incitament att hitta dig. Gemensamt för samtliga trender i sociala medier är att du behöver fokusera på att:

  • skapa engagerande innehåll – gärna video
  • våga sticka ut och tänka annorlunda
  • analysera data och lära känna din målgrupp
  • mäta resultat för målsättningar som är viktiga för ditt varumärke

Läs även